بروس لی هم به مسابقات UFC پیوست!

دیگر شکی نیست که مسابقات MMA به یکی از رو به رشدترین رقابت های حرفه ای ورزشی در دنیا تبدیل شده است. همین حقیقت نظر شرکت های تولید بازیهای ویدئویی را نیز به این رقابتها جلب کرده است. از سالها پیش شرکت های مختلفی اقدام به تولید بازیهای رایانه ای در زمینه مسابقات MMA کرده بودند. شرکت THQ با همکاری UFC بزرگترین برگزارکننده این مسابقات مجموعه بازیUFC Undisputed  را بیرون داده بود و شرکت الکترونیک آرتز (EA) به عنوان یکی از غولهای صنعت بازیهای ویدئویی- خصوصا در زمینه رشته های ورزشی – بازی EA Sports MMA را راهی بازار کرده بود که البته نمی توانست در آن از چهره فایترهای حاضر در رقابتهای UFC استفاده کند. 


اما داستان زمانی هیجان انگیز شد که این دو غول در کنار یک دیگر قرار گرفتند. EA Sports حق نشر بازی را به مبلغی که اعلام نشد از THQ خرید تا UFC به عنوان بزرگترین برگزارکننده رقابت های MMA و EA Sports به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان بازیهای ویدئویی با موضوع ورزش در کنار یکدیگر قرار بگیرند. اولین محصول مشترک این همکاری نیز خبر تولید بازی با عنوان EA Sports UFC با حضور مبارزین مطرح UFC است. شرکت الکترونیک آرتز(EA) که ظاهرا حساب ویژه ای روی این بازی باز کرده است، از چند ماه پیش تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم خود برای جذب مخاطبین هدف را آغاز کرده است. در اولین اقدام، همچون رقابتهای واقعی UFC، “روندا رازی” به عنوان یکی از فایترها وارد بازی شد تا بانوان علاقمند به این رقابتها حالا دلیل بیشتری برای تهیه آن داشته باشند. سپس حق انتخاب یکی از دو فایتری که قرار بود تصویرشان روی جلد بازی قرار بگیرد به رای مخاطبان گذاشته شد و حالا در آخرین خبر، ۲۷ خرداد ماه به عنوان تاریخ دقیق توزیع بازی اعلام شده است. اما چیزی که این خبر را به حاشیه برد پرده برداری از یک ترفند تبلیغاتی دیگر با رونمایی از چهره آخرین مبارز اضافه شده به بازی بود؛ بروس لی! رزمی کاری که اگرچه سالها از مرگش می گذرد اما هنوز اسم و چهره اش می تواند برای خیلی ها هیجان انگیز و خب البته پولساز باشد. استفاده از چهره بروس لی در این بازی قاعدتا بیشتر برای جلب مخاطب و افزایش فروش بازی بوده است و باید گفت تا همینجا هم این ایده خوب جواب داده است. چراکه پس از انتشار این خبر، بلافاصله نظر خوره های بازیهای ویدئویی به آن جلب شد تا آنجاکه حتی بیشتر سایتهای فارسی زبان این حوزه و مخاطبینی که شاید اصلا هیچ آشنایی با UFC نداشتند و فکر می کردند این فقط اسم بازی جدید شرکت EA Sports است نیز به آن واکنش نشان دادند. با این حال این انتخاب(بروس لی) چندان هم بی ربط  نیست و انتخاب بسیار هوشمندانه بوده است. دانا وایت ریاست UFC گفته: “شکی نیست که بروس لی پدر هنرهای رزمی ترکیبی است. او اعتقاد داشت که هیچ سبکی به تنهایی بهترین نیست و شما برای اینکه به مبارز کاملی تبدیل شوید باید از هر سبکی چیزی بیاموزید. این موضوع شاید باورپذیر نبود تازمانی که در سال ۱۹۹۳ نخستین مسابقات UFC برگزار شد و هرچه بروس گفته بود درست از آب درآمد”. جدای این، از زمانی که مسابقات MMA رونق گرفت، شاید این فانتزی در ذهن خیلی ها بود که اگر بروس زنده بود آیا در این مسابقات شرکت می کرد؟ و اگر شرکت می کرد عملکردش چگونه بود؟ حالا EA Sports به نوعی به این فانتزی حقیقت بخشیده است. به قول خودشان: “همه می خواهند بروس لی باشند، و حالا در EA Sports UFC همه می توانند”!

نکته دیگری که سازندگان بازی خیلی روی آن تاکید دارند این است که حضور بروس لی در این بازی با بازی های دیگر فرق می کند، اینبار واقعا بروس با تمام حالات تا حد ممکن واقعی شبیه سازی شده است و گویی آنها به او جان دوباره بخشیده اند! مدیر هنری تیم  بازی ساز گفته: ” این تصویر شبیه بروس لی نیست، خود بروس لی است”!  موضوعی که “شانون لی” دختر بروس نیز آن را تایید کرده است. درواقع ازآنجا که اسم “بروس لی” به عنوان یک علامت تجاری به ثبت رسیده و هرآنچه مربوط به اوست تحت مالکیت معنوی شرکت و بنیاد بروس لی است، قاعدتا آنها نیز به عنوان ضلع سوم در ساخت این بازی سهیم بوده اند.

به هرحال این بازی به زودی برای کنسول های Xbox one و Play Station 4 منتشر خواهد شد. اما اگر فکر می کنید بازی را می خرید، بلافاصله بروس را انتخاب می کنید و در غالب او وارد هشت ضلعی مسابقات UFC شده به مبارزه با ستارگان و قهرمانان MMA می پردازید، اشتباه فکر کرده اید! شما تنها درصورتی می توانید بروس لی را انتخاب کنید که نخست یک دوره کامل بازی را آن هم در لول “سخت” آن با موفقیت به پایان رسانده و کمربند قهرمانی را کسب کنید! فقط دراین صورت است که به قول معروف قفل بروس لی برایتان باز خواهد شد و شما می توانید او را انتخاب کند. البته برای کسانی که نمی توانند تا آن مرحله صبر کنند هم فکری شده؛ آنها می توانند با پیش خرید این بازی(که فعلا فقط در آمریکا و کانادا ممکن است) شانس این را داشته باشند تا از همان روز نخست و مراحل اول بازی با بروس به میدان بروند. در این بازی از چهره فایترهای منتخب UFC مثل اندرسون سیلوا، فرانک میر، الیستار اووریم، ریچ فرانکلین، نیک دیاز، کانگ لی، چاک لیدل، جگارد موساسی، راندا رازی، میشا تت و… مثل رقابتهای واقعی در رده های وزنی خودشان استفاده شده است. امکان انتخاب بروس لی نیز فقط در چهار رده وزنی مگس وزن، خروس وزن، پر وزن و سبک وزن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.