نکاتی از زندگی روندا رازی و کانر مک گرگور که احتمالا نمی دانستید

این دوتا هیچ کدوم فایترهای با اخلاقی نیستن، اما فعلا در صدر بهترین مبارزان UFC قرار دارن. درعین حال جالبه که هر دوی اینها بخاطر شرایط مناسب مالی یا داشتن امکانات خاصی به جایگاه فعلیشون نرسیدن و هر دو درست قبل از ورود به UFC با مشکلات مالی روبرو بودن. در ادامه با هم برخی از ناگفته های زندگی این دو که احتمالا نشنیدین یا کمتر شنیدن رو مرور می کنیم. هم جالبه و هم بعضا می تونه آموزنده باشه.

conor_ronda

معرف حضور هستن دیگه؟! سرکار خانم “روندا رازی” و جناب آقای “کانر مک گرگور” فایترهای ناخلف UFC در زمان کودکی! منبع تصویر: instagram.com/mcgregor_best

کانر مک گرگور؛ از شاگرد لوله کشی تا پردرآمدترین مبارز UFC

– کانر در زمان کودکی دوست داشته فوتبالیست بشه و برای تیم محبوبش منچستر یونایتد بازی کنه. مدتی هم فوتبال بازی می کنه اما بعد سر از بوکس و درنهایت MMA درمیاره. در مصاحبه ای در پاسخ به علت اینکه چرا فوتبال رو کنار گذاشت احتمالا به شوخی می گه چون فهمیدم فوتبال ورزشی برای خانم هاست!

– کانر وقتی مدرسه می رفت جثه کوچکی داشت و علت روی آوردنش به هنرهای رزمی هم نه رویای قهرمانی که کسب توان دفاع از خودش بود.

– شاید بعضی خوششون نیاد که فایتری مثل کانر با “محمدعلی کلی” مقایسه بشه اما خودش بارها گفته که از کودکی الگوش محمدعلی بوده و خیلی ها هم معتقدند رجزخوانی ها و بازی روانی با حریفهاش رو از کلی الگوبرداری کرده. می گن لورنزو فریتا از مسئولین سابق UFC به اون لقب “محمد علی ایرلندی” داده بوده!

– کانر در فاصله مدتی که بوکس رو کنار گذاشته بود تا زمانی که وارد MMA بشه بعنوان شاگرد لوله کش کار می کرد. وقتی قضیه MMA براش جدی تر شد با پدرش صحبت کرد و گفت که برای این کار ساخته نشده و باوجود مخالفت پدرش اون کار رو ترک کرد تا تمام وقت به MMA بپردازه.

– اگر نگرانی مادرانه و مسئولیت پذیری مربیش نبود احتمالا کانر خیلی قبل تر از اینکه به یک فایتر نامی تبدیل بشه به فنا رفته بود! در سال ۲۰۰۸ زمانی که تازه وارد دنیای مبارزه شده بود ناگهان از باشگاه غیبش می زنه و تمام وقت و پولش رو صرف خوشگذرونی و پارتی گرفتن می کنه. مادر نگرانش دست به دامن مربیش می شه. مربی به سراغ کانر می ره، نصیحتش می کنه و حتی بهش قول می ده که اگر به باشگاه برگرده از تمام حق الزحمه خودش صرف نظر می کنه! درواقع طرفداران امروز کانر باید ممنون مادر و مربی اون روزهاش باشن!

– ورود کانر به UFC خیلی شانسی بود. وقتی داناوایت برای دریافت یک تقدیرنامه از دانشگاهی در دوبلین پایتخت ایرلند بود با کانر که در بین مردم ایرلند شناخته شده بود آشنا شد. دانا بعدها ملاقاتی با کانر داشت و باهاش برای پنج مبارزه در UFC قرار داد بست بدون اینکه حتی یک مبارزش رو دیده باشه!

– کانر قبل از ورود به UFC وضع مالی خوبی نداشت و از رفاه اجتماعی دولت ایرلند (چیزی شاید شبیه به بهزیستی خودمون) کمک هزینه دریافت می کرد. چیزی حدود ۱۸۰ یورو در هفته. اما در اولین مبارزش ۶۰ هزار دلار به دست آورد و زندگیش از این رو به اون رو شد.

– درحال حاضر کانر پردرآمدترین مبارز UFC است، اگرچه تا حدودی رفتارش شبیه به تازه به دوران رسیده هاست اما کلا آدم لارجی محسوب می شه! گزارش های جالبی از ولخرجی های کانر وجود داره. از آوردن تمامی دور و اطرافیانش با خودش از ایرلند به لاس وگاس تا هدایای حیرت آورش برای تشکر از مربیانش.

– کانر می گه برعکس خیلی از فایترها که صرفا برای پول و گذران زندگی مبارزه می کنن، مبارزه در خونشه و هفت روز هفته و بیست و چهار ساعت روز به مبارزه فکر می کنه و حتی بعید نیست نصف شب هم یک دفعه هوس تمرین به سرش بزنه!

– شاید شما هم کلاهی که کانر معمولا بیرون از کیج به سر داره رو دیده باشید. اینم داستان داره! اگرچه به قیافش نمی خوره آدم احساساتی باشه اما این کلاه یادگار پدربزرگش بوده و برای کانر خیلی با ارزشه. خودش می گه این کلاه براش یادآور روزهای دور زندگیشه و بهش یادآوری می کنه که از کجا اومده.

کانر یه خواهر ورزشکار هم  بنام “ارین” داره که در رقابتهای بدنسازی شرکت می کنه.

روندا رازی؛ از کار در “بار” تا قهرمانی در UFC

– روندا تا سن ۶ سالگی دچار لکنت زبان بوده و در صحبت کردن و تلفظ کلمات مشکل داشته.

– جد مادری روندا ونزولایی بودن و مادر روندا نخستین زن شهروند آمریکا محسوب می شه که برای این کشور در جودو مدال طلا کسب کرده. روندا هم طبیعتا زیر نظر مادرش جودو رو یاد گرفته.

– در المپیک ۲۰۰۴ آتن، جایی که هادی ساعی و یوسف کرمی برای ما در تکواندو مدال گرفتند، نام روندا با ۱۷ سال سن بعنوان جوان ترین شرکت کننده جودو در بازیهای المپیک ثبت شد.

– در المپیک ۲۰۰۸ بیجینگ چین روندا موفق شد مدال برنز رده وزنیش رو به دست بیاره و بعنوان نخستین زن آمریکایی که برای این کشور در جودو زنان (المپیک) مدال گرفته شناخته بشه. بخش زیادی از شهرت ورزشی روندا در آمریکا بیشتر بخاطر موفقیتهای او در مسابقات جهانی جودو و کسب همین مدال المپیک است.

– پس از المپیک روندا برای گذران زندگی با مشکل مواجه بود و در یک آپارتمان اشتراکی زندگی می کرد. حتی برای مقطعی برای اجاره خانه هم مشکل داشت و مجبور شد برای مدت کوتاهی شبها درون ماشینش بخوابه و صبح ها دنبال کار بگرده. روندا در اون مقطع کارهایی مثل سرو نوشیدنی در بار رو تجربه کرد. بعدها وقتی معروف شد و اوضاع مالیش تغییر کرد اون ماشین رو در سایت eBay به قیمت ۲۱ هزار و ۳۰۰ دلار فروخت.

– جالبه که وقتی روندا تصمیم گرفت وارد MMA بشه اولین مربیش اصلا جدی نگرفتش. از نظر اون روندا فقط یک المپیکی بیکار بود که حتی تجربه یک مسابقه آماتور رو هم نداشت. اما پس از کسب اولین پیروزی که فقط در ۲۳ ثانیه به دست اومد نظر خیلی ها نسبت بهش عوض شد.

– جالبه که روندا تصور نمی کرده یک روز مبارز حرفه ای MMA بشه و دوست داشته در آینده بعنوان  نجات غریق در گارد ساحلی فعالیت کنه.

– روندا در سال ۲۰۱۱ اولین مبارزه حرفه ای خودش رو تجربه کرد و در اویل ۲۰۱۲ کمربند قهرمانی تشکیلات StrikeForce رو به دست آورد.

– اواخر سال ۲۰۱۲ بود که UFC اعلام کرد با روندا قرارداد امضا کرده و روندا بعنوان نخستین مبارز زن وارد UFC شد. از اونجایی که وایت قبلا گفته بود بعیده هیچوقت بخش بانوان در UFC راه بیفته، این خبر چنان سر و صدا به پا کرد که صداش تا ایران هم رسید! دقیقا یادمه رسانه های ما تیتر زده بودند “حضور جودوکار زن در مسابقات آقایان+عکس” و طبق معمول تخیلات خودشون رو از اینکه یک زن قرار در کنار مردان در “مسابقات نمایشی رزمی”! شرکت کنه نوشته بودن.

– روندا هم هر سه مبارزه آماتورش و هم هشت مبارزه اول حرفه ای خودش رو (UFC و خارج از اون) با فن “آرم بار” برنده شد و به نوعی این تکنیک به امضای او تبدیل شده بود.

– روندا در حال حاضر یکی از معروف ترین ورزشکاران محسوب می شه و سال گذشته سومین اسم جستجو شده در Google رو داشته. وی نه تنها یکی از پردرآمد ترین مبارزان UFC که یکی از پردرآمدترین ورزشکاران زن هم محسوب می شه.

– روندا گاهی حرفهای منطقی که در ظاهر زیاد به گروه خونیش نمی خوره هم می زنه، مثلا گفته چندان حس خوبی نداره که ازش بعنوان یک الگو برای دختران نوجوان یاد بشه. روندا گفته سعی خودش رو می کنه اما اونقدر بی نقص نیست که بتونه الگوی کسی باشه.

– روندا پس از المپیک ۲۰۰۸ برای مدتی وگان (گیاهخوار) بود و حالا هم از رژیم خاص خودش استفاده می کنه و سعی داره فقط از محصولات اورگانیک استفاده کنه.

– درحالیکه دانا وایت رئیس UFC در انتخابات پیش رو آمریکا تمام قد از دونالد ترامپ حمایت کرده، روندا از مخالفین ترامپ محسوب می شه. روندا از حامیان برنی سندرز بود.

مازیار عبداللهی نیا

یک دیدگاه بر “نکاتی از زندگی روندا رازی و کانر مک گرگور که احتمالا نمی دانستید
  1. محمد گفت:

    یه جوری اول ماجرا گفتین که فکر کردیم این دو تا خلافکار بودن.اتفاقا زندگی شون بسیار هم الگوی خوبی هست.نقطه ضعفی توش دیده نمیشه.اون قسمت اول متن ذهن رو منحرف میکنه.کجاش با اخلاق نیستن؟تعریف شما از اخلاق چیه؟از اخلاق بقیه رزمی کاران ام ام ای خبر دارین؟در مقابل اینا اصلا اخلاق ندارن.هر روز یکی میفته زندان یکی میره رو مجله فلان.لطف کنین برداشت شخصی نکنین که به کسی توهین نشه

    • ایلیا گفت:

      کاملا موافقم

    • حمید گفت:

      میگما شما برو یه نگاهی به رجز خوانی کامر مک گریگور و فحش هایی که به رقیبانش میده بنداز تا متوجه بشی منظورش چی بوده تو خیابون یه بار یه پیرمرد رو هم مورد ضرب و شتم شدید قرار داده و فحش هایی به شدت رکیک به رقیباش میده که این ها اصلا ویژگی یه ورزشکار با اخلاق نیست

      • طاها گفت:

        Mma جای با اخلاق بودن نیست چون نه مهد کوکه نه کشتی که بخوان اروم یا بامرام باشن بعضی از فایترا بعد فایت همو بغل میکنن از هم احوال پرسی میکنن خب مسخرست

  2. سیاوش گفت:

    سلام چنان گفتین من فکردم این ۲تا روزی ۵نفرو میکشن بعد ددییییییییییییییشششششو میدن برا اینکه ۴نفر بخونن اینقدر دروغ نگین بیزحمت

    • مازیار عبداللهی نیا گفت:

      دوست عزیز احتمالا شما توقع چیز عجیب و غریبی رو داشتین وگرنه چیز دروغی تو این مطلب نبود 😉

  3. علی گفت:

    ببینید اگه درست به حرف های کانر گوش بدین واقعا فحش های بدی میده درسته باید لات بازی در بیاره ولی نباید فحش بده نباید دین پوست و ملیته یه نفر دیگه رو مسخره کنه فقط اخلاقش دریت بشه بقیه چیزاش اوکیه

  4. بابک کاظمی گفت:

    مسابقات mma نه مثل کشتی کج نمایشیه ن مثل مسابقه کشتی و ورزشای دیگه ورزش پهلوونی و درستکاریو اخلاق… دونفر داخل رینگ ب قصد کشت همدیگرومیزنن بعدهرمسابقه هرکدوم کم کم ۱ماه جاخوابن…اصن ورزشکارای mma آدمای نرمالی نیستن…فیس تو فیس شدنو رجز خونی قبل مسابقه جز مسابقه حساب میشه ک خیلیم تاثیر داره اگه رجزخون خوبی باشی بتونی وارد ذهن حریفت بشی انگار۵۰درصد راهو رفتی…ک کانرمک گرگور استاداین کاره و بخاطرهمین کارش معروف شددرصد زیاد پیروزیایی ک داره بخاطرهمینه…ب همه حریفاش چرتوپرت میگه فوش میده ولی ب همشون بی احترامی ب دینو مذهب ووطن و…نمیکنه وبعد مسابقم ازشون معذرت خواهی میکنه میفهمونه حالت نمایشی بوده فکرکنم فقط ب خبیب بی احترامی کرده ک نمایشی نبوده معذرت خواهیم نخواهدکرد اونم مشکل شخصی باهاش داشته…درکل این کارا حالت شو و نمایشی داره بخاطر جذب بیننده و فن انجام میشه واقعنم فوش میده درگیرمیشه چون ورزش واقعیه ن مث کشتی کج نمایشی…بخاطرهمین کاراش هم تعدادزیادی طرفداربرای خودش جذب کرده هم تعدادزیادی طرفدار وبیننده برای ufc..هم برای خودش هم ufc سود مالی زیادی داشته…خیلیا اصن این ورزشوبخاطر کانرشناختن و عاشق این رشته شدن یکیش خودم..میخوام بگم هیچکدوم اینا دلیل نمیشه ک آدم بدی باشه..مخلصم❤

    • Conor fan گفت:

      واقعا توضیح کامل و زیبایی بود حرف نداشت

    • حسن مراتی گفت:

      یکی به تو فحش بده بعدا بیاد بگه نمایشی بوده’حقشه داستین میزن دوتا پاش و خرد میکرد’مسابقه با داستین که اخرش باخت به زن یارو فحش میداد اصلا هم نمایشی نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.