تکواندو حرفه ای کلید خورد!

همونطور که احتمالا شنیدید در حاشیه مسابقات جهانی تکواندو دو تصمیم مهم که یکی از اونها می تونه تاثیر زیادی هم در آینده تکواندو و هم آینده ورزشهای رزمی داشته باشه گرفته شده. البته هیچ کدوم از این تصمیم ها چیز تازه ای نیست و سالهاست که فدراسیون جهانی ازش صحبت کرده بوده. یکی تغییر نام و لوگو و دیگری استارت خوردن تکواندو حرفه ای.

در مورد لوگو، از چند سال پیش صحبت این بود که فدراسیون جهانی برای گسترش فعالیتهاش در بحث اسپانسرینگ، قراردادهای تجاری و رسانه ای دست به یک برند سازی بزنه و از عبارت World Taekwondo  به جای فدراسیون جهانی تکواندو با مخفف WTF استفاده کنه. از شما چه پنهون WTF در زبان انگلیسی مخفف یک عبارت ناشایست هم هست(من خودم هم وقتی زیر پست های تکواندو از این تگ استفاده می کردم متوجه داستان شدم) و بعید نیست این موضوع هم در حذف کلمه Federation موثر بوده باشه.

اما مورد مهم دیگه استارت تکواندو حرفه ای بود. زمانی که فدراسیون جهانی از تصمیمش برای راه اندازی تکواندو حرفه ای صحبت می کرد (حدودا یک دهه پیش) هنوز رقابتهای حرفه ای در حد و اندازه امروز رشد نکرده بودند، اما مسئولان این فدراسیون از همون زمان برای اینکه نیروهاشون برای کسب درآمد تکواندو رو ترک نکنند به فکر ایجاد درآمد در خود تکواندو بودند. و حالا شاید در بهترین زمان ممکن برگ برنده شان را رو کردند. این مسابقات حرفه ای با حضور برترین های هر وزن در اواخر سال جاری میلادی استارت خواهد خورد. مبلغ ۸۰۰ هزار دلار برای جوایز نقدی این رقابتها درنظر گرفته شده یعنی ۱۰۰ هزار دلار برای هر وزن المپیکی که بصورت۷۰ هزار دلار نفر اول، ۲۰ هزار دلار نفر دوم و ۱۰ هزار دلار نفر سوم تقسیم می شه. این رقم که قطعا با حساب بحث اسپانسرینگ و تبلیغات بیشتر هم خواهد شد رقم بسیار خوب و معقولی برای یک رزمی کاره. با این حساب دیگه بعیده تکواندو کایی صرفا برای کسب درامد تکواندو رو ترک کنه. حتی احتمالا جذب نیرو از سایر رشته های رزمی هم صورت خواهد گرفت. فدراسیون جهانی تکواندو اولین فدراسیون رزمی است که بخش حرفه ای رو داره زیر نظر خودش ایجاد می کنه.

وضعیت تکواندو با تصمیم های بعضا سنت شکنش تو جامعه رزمی واقعا جالبه، از  یک طرف کسانی که معتقدند حرکت به سمت ورزشی شدن هنرهای رزمی رو از اصالت خودشون دور می کنه از تکواندو به عنوان یک «درس عبرت» یاد می کنند، و درمقابل از دید کسانی که حرکت در این مسیر رو موجب رشد و گسترش رشته های رزمی می دونن، تکواندو یک «الگوی موفق» محسوب می شه. حق با کدوم طرفه؟ واقعا قضاوت سخته.

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.