بدون شرح

تصویر اول مربوط به استرالیا است. به تازگی پلیس محلی در راکینگهام با همکاری یک باشگاه MMA برنامه ای رو جهت افزایش تمرکز و آرامش ذهنی دانش آموزان از طریق تمرین جوجیتسو برزیلی آغاز کرده. این منطقه بطور سنتی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی ضعیفی برخورداره  و مشکلات روانی و خشونت خانگی در بین ساکنین درحال افزایشه. این اقدام درحقیقت یک برنامه آزمایشی دو ساله برای دانش آموزان در معرض خطره که یک تیم از دانشگاه «کورتین» هم بر اون نظارت و میزان موفقیتش رو ارزیابی می کنه.

A post shared by Maziar Abdollahinia (@maziabd) on

^ لطفا ورق بزنید

دیوید جانسون مربی ارشد باشگاه Strike MMA می گه مزایای زیادی در تمرینات رزمی هست، شما به ذهن آرام و تمرکز نیاز دارین. درواقع وقتی مشغول انجام جوجیتسو هستید سخته بخواید ذهنتون رو درگیر موضوع دیگه ای کنید. تمرکزی که دانش آموزان اینجا به دست میارن تو موقعیت های دیگر زندگی هم به کارشون میاد.

تصویر دوم مربوط به ایالات متحده است. چند مربی کاراته در یکی از محله های فقیرنشین آمریکا برنامه مشابهی رو راه اندازی کردند تا با کشوندن بچه ها به باشگاه و آموزششون، از اونها در برابر خطر جذب در گروه های خلافکار خیابانی محافظت کنند.

مزایای تربیتی و پرورشی هنرهای رزمی دیگه امروز یک امر ثابت شده است. اما وقتی ویدئو سوم که ظاهرا مربوط به کشور گل و بلبل خودمون می شه رو می بینیم، متوجه می شیم که قضیه به این سادگی ها هم نیست و به کلی اما و اگر وابسته است. آموزش هنرهای رزمی اگر توسط افراد درست و به شکل صحیح به کار گرفته بشه، می تونه نقش موثری در کاهش و مدیریت آسیب های اجتماعی داشته باشه، وگرنه همونطور که می بینیم خودش تبدیل می شه به یک آسیب اجتماعی!

اینجور اتفاقها فقط در کشور ما نمی افته، اما بعیده هیچ کشوری هم به اندازه ما ادعای فرهنگ و اخلاق داشته باشه. احترام، تواضع و فروتنی جزو اصول هنرهای رزمی است و جدای اون ما خودمون هم روزگاری فرهنگ پهلوانی رو داشتیم. این دو در کنار هم یعنی رزمی کاران ما قاعدتا باید جزو با اخلاق ترین رزمی کاران دنیا باشن. اما خب دیگه! مقصر اصلی نه این جوونها که اون مربیانی هستند که چنین شاگردانی رو تربیت کردند، اون فدراسیونهایی که چنین مربیانی رو تحویل جامعه دادن و اون سیستم ورزش بیماری که همه چیز رو با مدال می سنجه و هر نره غولی صرف اینکه که مدال گرفته یه «پهلوون» هم می چسبونن به خیکش که مثلا حق اخلاق هم ادا شده باشه. آدمهای عوضی درکنار روشهای عوضی حتما نتیجه اش هم همینطور عوضی و نافرم از آب درمیاد.

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.