کشتی کج؟ کچ؟ یا چی؟!

وقتی می گیم “کشتی کج” همه می دونیم داریم در مورد چه مسابقاتی صحبت می کنیم.اما چیزی که شاید ندونیم اینه که اصولا به جز در زبان فارسی، در دنیا چیزی به عنوان “کشتی کج” وجود خارجی نداره! اون چیزی که ما بهش می گیم “کشتی کج” در دنیا بهش می گن Professional Wrestling یعنی “کشتی حرفه ای “.

کشتی حرفه ای

پس اون “کشتی کج” از کجا اومده؟!

کسی دقیقا نمی دونه! اما احتمالا منظور اشاره به “کشتی کچ” بوده که به مروز زمان تبدیل شده به “کشتی کج”؛ یعنی “چ” تبدیل شده به “ج”!

مشکل دو تا شد که! حالا این “کشتی کچ” دیگه چیه؟

“کشتی کچ” یا Catch Wrestling دهه هفتاد میلادی در بریتانیا شکل گرفت و درحقیقت ترکیبی از استایل های مختلف کشتی با فنون تسلیمی بود. درواقع چیزی شبیه به “گراپلینگ” امروزی.

اما خب از اونجایی که تشکیلات درست و درمونی نداشت مثل سبک های امروزی خیلی رشد نکرد.

از اونجایی که بخشی از فنونی که در مسابقات “کشتی حرفه ای” استفاده می شه از “کشتی کچ” اومده، احتمالا این مسابقات به “کشتی کچ” و بعدها به “کشتی کج” معروف شده باشه.

خلاصه اینکه:

اون مسابقات WWE که می بینیم رو بهش می گن”کشتی حرفه ای”،

مجموعی از فنون کشتی و فنون تسلیمی که در دهه هفتاد میلادی از ترکیب استایلهای مختلف کشتی شکل گرفت رو بهش می گن”کشتی کچ”،

و “کشتی کج” هم عنوانیه که ما برای اون مسابقاتی که در دنیا بهش می گن “کشتی حرفه ای” استفاده می کنیم!

در مورد واقعی یا نمایشی بودن این مسابقات هم که همیشه جدل بوده. واقعیت اینه که ما در این مسابقات شاهد یک رقابت واقعی نیستیم؛ همه چیز از پیش تعیین شده است و درحقیقت مبارزین مثل یک هنرپیشه سناریوی از پیش نوشته شده ی کمپانی شده رو اجرا می کنن. اما این به اون معنی نیست که می شه دست هرکی رو از توی خیابون گرفت آورد تو این مسابقات! درواقع ما در این مسابقات با چیزی شبیه اجرای یک نمایش رزمی در یک فستیوال مواجه هستیم، البته با کمی اقراق بیشتر. خب قطعا دو نفر(یا چند نفر) رزمی کار در اون نمایش فرضی واقعا با هم مبارزه نمی کنن، از قبل مشخصه که کی نقش محاجم رو داره و کی نقش مدافع رو. اما درعین حال اجرای همون نمایش نیاز به آمادگی بدنی و تسلط بر تکنیک ها توسط اون رزمی کارها داره و کاری نیست که از عهده هر کسی بربیاد.

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.