دفاع شخصی در دوران همه گیری COVID-19

آقای «مایکل جانیچ» Michael Janich از متخصیص دفاع شخصی به تازگی مقاله ای نوشته برای مجله «بلک بلت» Black Belt در مورد تاثیرات همه گیری COVID-19 بر فاکتورهای موثر در مبحث «دفاع شخصی» و در اون به نکات ظریفی اشاره کرده که مرورش خالی از لطف نیست.

خب «کرونا» دیگه تقریبا روی تمام ابعاد زندگی ما تاثیر گذاشته و معلوم هم نیست تا کی قراره این وضعیت ادامه پیدا کنه. پس باید خودمون رو با تغییراتی که باهاش مواجه شدیم وقف بدیم، ازجمله در بحث دفاع شخصی.

Black Belt Magazine/ Aug-Sep 2020 / Self Defense in the pandemic by Michael Janich
Black Belt Magazine/ Aug-Sep 2020 / Self Defense in the pandemic by Michael Janich

می دونیم که در «دفاع شخصی» هشیار بودن نسبت به محیط اطراف یکی از نکات کلیدی محسوب می شه. زیرنظر گرفتن افرادی که باهاشون برخورد می کنیم، بهمون نزدیک می شن، دقت به زبان بدنشون، طرز نگاه و صحبتشون، اینکه دستشون رو پنهان کردن یا نه و مواردی از این دست. تا همین چندوقت پیش قبل از کرونا، پوشوندن صورت با ماسک هم می تونست یکی از این علائم هشدار دهنده باشه.

اما الان چی؟ استفاده همه گیر از ماسک دیگه اون رو از یک علامت هشدار دهنده به یک رفتار عادی بدل کرده. قبلا شاید حتی بعضی از خلاف کاران برای اینکه بتونن بدون جلب توجه به قربانی نزدیک بشن، از پوشوندن صورتشون خودداری می کردن. اما اونها ترس بزرگ دیگه ای داشتن و اون اینکه ممکنه از روی فیلمی که کسی با تلفن همراهش گرفته یا فیلم دوربین های مدار بسته توسط پلیس شناسایی بشن. اما الان استفاده عمومی از ماسک این امکان رو به مجرمین می ده که بدون جلب توجه و بدون نگرانی از شناسایی شدن به قربانی نزدیک بشن. درواقع ماسک کمک بزرگی به «ناشناس موندن بدون جلب توجه» کرده.  

اما از اون طرف کرونا با خودش رفتار جدید دیگه ای هم آورده به نام «فاصله اجتماعی». این یکی شاید تا حدی از زهر مورد قبلی کم کنه! یعنی درسته که دیگه نزدیک شدن فردی که با ماسک صورت خودش رو پوشونده جلب توجه نمی کنه، اما از این طرف توصیه به مردم جهت رعایت فاصله اجتماعی، اونها رو نسبت به حفظ فاصله از افرادی که از کنارشون عبور می کنن یا بهشون نزدیک می شن حساس تر کرده. حفظ فاصله ایمن از افرادی که بهمون نزدیک می شن در دفاع شخصی بحث تازه ای نیست(این حفظ فاصله با اون رعایت فاصله اجتماعی که جهت ایمن بودن از ویروس مطرح می شه در هدف متفاوته)، اما قبلا شاید به خاطر جو جامعه… کمتر مورد توجه قرار می گرفت. حالا ولی مردم با اعتماد به نفس بیشتری می تونن توقع حفظ فاصله رو از افرادی که بهشون نزدیک می شن داشته باشن که این یک نکته مثبته.

در جامعه خودمون شاید بتونیم بگیم افزایش مشکلات اقتصادی که با کرونا شدت هم گرفته، باعث روند صعودی جرایمی مثل کیف قاپی و گوشی قاپی شده باشه. و از اون طرف چون مردم زمان بیشتری در منزل هستن، سرقت از منزل کاهش پیدا کرده باشه.

درکل بررسی تاثیرات مثبت و منفی همه گیری کرونا بر مبحث «دفاع شخصی» می تونه موضوع قابل تاملی باشی.

مازیار عبداللهی نیا

یک دیدگاه بر “دفاع شخصی در دوران همه گیری COVID-19
1 بازتاب‌ها و بازخوردها برای "دفاع شخصی در دوران همه گیری COVID-19"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.