قطعی برق و حفاظت شخصی

این یکی – دو ماه اخیر بیشترمون قطعی مکرر برق رو تجربه کردیم و اینطور که به نظر میاد مدتی باید با این وضعیت کنار بیایم. البته نسل دوران جنگ تجربه این قطعی‌ها رو در سالهای نه چندان دور دارن، اما این‌بار ماجرا کمی متفاوته. در اون زمان قطعی برق فقط قطعی برق بود و تقریبا به جز تاریکی در شب هنگام و از دست دادن سریال «اوشین» تبعات خاص دیگه‌ای نداشت! که اونها هم راه حل‌های خودش رو داشت؛ معمولا اولی رو با چراغ‌های اضطراری و چراغ نفتی و گازسوز و دومی رو با تلپ شدن خونه ی فک و فامیلی که برق داشتن می‌شد حل کرد. اما این روزها از اونجایی که خیلی از وسایلمون با برق کار می کنه، این قطعی برق فقط به تاریکی و از دست دادن فلان برنامه تلویزیونی خلاصه نمی‌شه. حالا قطعی برق یعنی از کار افتادن تلفن، آسانسور، در پارکینگ، بعضا قطع آب و… که برخی از اونها حتی می تونه ناامنی‌هایی رو هم در شرایط اضطراری ایجاد کنه. پس بد نیست این روزها حواسمون به یک سری نکات باشه:

اولین وسیله‌ای که این روزها خیلی به کارمون میاد؛ تلفن همراهه! توی این شرایط  بیشتر از قبل باید حواسمون به شارژ گوشی باشه و اینکه بی دلیل باطریش رو حروم نکنیم. الان تلفن ثابت بیشترخونه‌ها تلفن بی‌سیمیه که با برق کار می‌کنه، پس وقتی برق می‌ره عملا شما تلفن هم نداری. این یعنی اگر مورد اورژانسی پیش بیاد و احتیاج به تماس اضطراری پیدا کنی، فقط باید روی گوشی همراهت حساب کنی.

اگه توی آسانسور باشی و برق بره هم باز تلفن همراه احتمالا قابل اعتمادترین وسیله‌ای باشه که برای مطلع کردن دیگران در اختیار داشته باشیم. درسته که تقریبا همه ی آسانسورها داخل کابین زنگ اعلام خطر و حتی شماره‌گیر تلفن دارن، اما خوب می‌دونیم که زیاد نمی‌شه روشون حساب کرد چون معمولا بعد از گرفتن تاییده، اکثر صاحبین ساختمان برای جلوگیری از تماس ساکنین یا بازی با زنگ خطر توسط بچه‌ها، تلفن و زنگ خطر رو قطع می‌کنن و معمولا درست زمانی که بهشون احتیاج داریم متوجه این موضوع می‌شیم!

پس اگه قبلا شارژ گوشیت به ۱۵ درصد که می‌رسید دنبال شارژر می‌گشتی، الان باید به ۵۰ – ۴۰ درصد که رسید اقدام کنی. هیچی بدتر از این نیست که درست زمانی که می‌خوای گوشی رو بزنی به شارژ برق قطع بشه و همون موقع هم با یک شرایط اضطراری مواجه بشی!

قطعی برق و حفاظت شخصی

اگه تو آپارتمان زندگی می‌کنین، در پارکینگ برقیه و از اونطرف خانم باردار یا مریض بدحال تو خونه دارین که ممکنه یکدفعه نیاز اورژانسی پیدا کنه، بهتره این روزها یا ماشین رو بیرون پارکینگ بذارین یا چگونگی باز کردن در پارکینگ رو به صورت دستی یاد بگیرین. چیز خوشایندی نیست که تو موقعیت اورژانسی وقتی قصد خروج داریم برق بره و…

اگه شب باشه، دیروقت باشه، بیرون باشین و برق بره اوضاع بی‌ریخت‌تر هم می‌شه، اصولا تاریکی برای مجرمین شرایط ایدآلیه. اینجا دیگه خیلی نمی‌شه روی چراع قوه گوشی حساب کرد(اگرچه از هیچی بهتره). بد نیست یکی از این چراغ قوه‌های تاکتیکال دنبالتون داشته باشین، هم چراغ قوه‌ست هم به عنوان یک ابزار دفاع شخصی می‌شه ازش استفاده کرد.

یادتون باشه قطعی برق و به دنبال اون از کار افتادن خیلی از وسایل ممکنه به هزار و یک دلیل در هرمقطعی و در هرجایی اتفاق بی‌افته، به همین علت بهتره این نکات رو نه فقط در این مقطع خاص – که همیشه مد نظر داشته باشین تا در شرایط اضطرار کمتر دچار مشکل بشید.

مازیار عبداللهی‌نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.