تعطیلات نوروز، دوپینگ رزمی کاران!

تعطیلات نوروز در راه است و خیلی از شما رزمی کاران ، خصوصا اگر محصل و دانشجو باشید، نزدیک به دوهفته تعطیلی خواهید داشت. این مدت زمان، فرصت بسیار خوبی را به عنوان یک رزمی کار در اختیار شما قرار می دهد تا به خیلی از اموری که در طول سال امکان انجامشان را نداشته اید بپردازید. مشکل اکثر رزمی کارانی که تمرینات رزمی حرفه و شغلشان نیست و شاید بتوان گفت بیش از نود درصد رزمی کاران جامعه ما را تشکیل می دهند، کمبود وقت است. چون این عده علاوه بر تمرینات رزمی شان باید به سایر امور زندگی خود مثل کار و تحصیل هم برسند و به همین علت معمولا فرصت یک برنامه ریزی  و اجرای منظم آن را پیدا نمی کنند. برنامه ریزیی که ممکن است برای اصلاح وپیشرفت آنها در رشته رزمی شان لازم و ضروری باشد. تعطیلات عید نوروز که شاید بتوان آن را طولانی ترین تعطیلات سال نو در جهان هم به حساب آورد می تواند تا حد زیادی این مشکل را حداقل در کوتاه مدت حل کند. در ادامه باهم چند مورد از فرصت هایی را که این تعطیلات می تواند در اختیار رزمی کاران قرار دهد مرور می کنیم:

تمرین در هوای آزاد

نرمش و دویدن در هوای آزاد و پاکیزه یکی از تمرینات بسیار مفید برای همه ورزش کاران خصوصا رزمی کاران است. اما اگر در شهرهای بزرگی مانند تهران زندگی می کنید تقریبا باید قید تمرین در هوای آزاد را بزنید. تمرین در هوای آلوده این شهرها مساوی است با تنفس گازهای سمی بیشتر و چنین تمرینی مسلما ضررش بیشتر از منفعتش خواهد بود. رفتن به فضاهای سبز و خارج از شهر هم  معمولا به جز ایام تعطیل آخر هفته میسر نیست. تازه اگر برنامه خاص دیگری برای روز تعطیلتان نداشته باشید.

اما در تعطیلات نوروز تقریبا تمامی این مشکلات مرتفع می شوند! خیلی از خانواده ها در این ایام به نقاط خوش آب و هوا سفر می کنند که اگر شما هم از این دسته باشید، فرصت این را پیدا خواهید کرد تا با یک تیر دو نشان بزنید و علاوه بر استفاده از سایر مواهب یک سفر، تا می توانید از تمرین در هوای آزاد و سالم هم لذت ببرید. اگر هم در شهر باقی بمانید باز به خاطر تغییر فصل و خلوت بودن خیابان های شهر، فرصت این را دارید تا از هوای سالمی که تنها چند روز میهمان شهر شماست نهایت استفاده را ببرید.

وزن ایده آل

اگر چند کیلویی اضافه یا کمبود وزن داشته باشید، بازهم تعطیلات نوروز یک فرصت کم نظیر را در اختیارتان قرار خواهد داد چرا که معمولا در طول سال به خاطر مشغله های مختلف فرصت کافی برای اجرای یک برنامه غذایی منظم را پیدا نخواهید کرد. کم کردن غذا معمولا در سایر ایام سال ناراحت کننده است چراکه برای انجام  وظایف وامور مختلف زندگی نیاز به انرژی دارید، از طرفی برنامه های غذایی برای اضافه کردن وزن هم که عموما مستلزم مصرف مواد غذایی در ساعات مختلفی در روز است امکان اجرای منظم نمی یابند چون وقت شما در اختیار خودتان نیست. اما در این دوهفته فرصت کافی خواهید داشت تا حداقل در حد چند کیلو وزن خود را تغییر دهید یا حداقل بدنتان را به رژیم غذایی جدیدتان عادت دهید تا در باقی ایام سال با فشار کمتری قادر به ادامه آن باشید.

ضعف های تکنیکی

در اجرای تکنیک خاصی مشکل دارید؟ انعطاف بدنیتان کاهش یافته یا قدرت بدنیتان تحلیل رفته است؟ چون اکثر شما رزمی کار حرفه ای نیستید و مجبورید در طول ایام هفته به غیر از ساعات کلاس رزمی تان  به امور دیگر زندگیتان هم بپردازید و از طرفی تمرینات باشگاه ها هم معمولا به صورت عمومی در نظر گرفته می شوند نه اختصاصی، ممکن است برای رفع مشکلتان فرصت کافی پیدا نکرده باشید. تعطیلات نوروز این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد تا در این چند روز به طور خاص روی تکنیک یا تکنیک هایی که در آنها ضعیف بوده و مشکل دارید تمرکز کنید و یا به طور خاص به تمرینات انعطافی ، استقامتی و… بپردازید.

استراحت

فراموش نکنید که همه چیز به تمرین بیشتر در این چند روز خلاصه نمی شود البته! گاهی اوقات شما و یا به عبارت بهتر بدن شما به استراحت بیشتر از تمرین احتیاج دارد. شاید شما هم تجربه کرده اید که گاهی اوقات وقت زیادی را برای تمرین در نظر می گیرید و هر فرصت و فراقتی را که از کار و درس و… پیدا می کنید صرف تمرین می کنید اما آنگونه که باید پیشرفت نمی کنید و نتیجه نمی گیرید. یکی از دلایل این موضوع ممکن است تمرین بیش از حد باشد. بله تعجب نکنید! تمرین بیش از اندازه هم خیلی اوقات می تواند نتیجه عکس بدهد. به یاد داشته باشید بدن شما برای آنکه خودش را با هر نوع وضعیت و شرایطی وقف دهد نیاز به زمان دارد و شما گاهی اوقات با تمرین مدام این فرصت را از بدنتان می گیرید. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، این چند روز تعطیلات را کاملا به خودتان استراحت بدهید و پس از تعطیلات وضعیت خودتان را ارزیابی کنید. اگر احساس کردید وضعیتتان نسبت به قبل بهتر شده، یعنی که شما هم به تمرین بیش از اندازه دچار بوده اید و این چند روز استراحت توانسته وضع بدنتان را روبه راه کند وگرنه باید مشکل را در عامل دیگری مانند نحوه تمرینات و… جستجو کنید. به هرحال این تعطیلات چند روزه فرصت این ارزیابی را به شما خواهد داد.

خلاق باشید

در این مقاله ما به چند مورد از فرصت هایی که تعطیلات نوروز می تواند در اختیار شما(به عنوان یک رزمی کار) قرار دهد اشاره کردیم اما این فرصت ها به همین چند مورد ختم نمی شود. اگر خودتان هم کمی خلاقیت به خرج دهید متوجه خواهید شد که این چند روز تعطیلی ناقابل(!) در صورت استفاده صحیح ممکن است تحولی در زندگی رزمی شما ایجاد کند! قبول ندارید؟

 –

مازیار عبداللهی نیا / ماهنامه رزم آور / نوروز ۸۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.