در برابر چاقو

درمقابل فرد مسلح به چاقو و سلاحهای سرد بدون تردید ریسک درگیر شدن با فرد مهاجم بیشتر از مواقع عادی است. در این مواقع پرهیز از درگیری بهترین گزینه است. اما اگر درگیری رخ داد نخستین موضوع مهم سعی در محافظت از اندامهای حیاطی و شریانهای اصلی است. احتمال زیادی هست که در اینگونه درگیری ها آسیب ببینید، پس باید برای پس از آسیب دیدگی احتمالی هم آمادگی داشته باشد.

اگر در اندامهای خود دچار خونریزی شدید درصورت امکان عضو آسیب دیده را بالاتر از سطح بدن نگه دارید. یک تکه پارچه تمیز یا درصورت موجود نبودن، تکه ای از لباس خود را پاره کرده و روی محل خونریزی قرار داده و فشار دهید. دقت کنید که اگر شدت خونریزی باعث آغشته شدن پارچه به خون شد نباید پارچه را از روی محل جراحت برداشته و تعویض کنید، بلکه باید تکه پارچه دیگری را روی همان پارچه قبلی اضافه کرده و به فشار خود تا رسیدن کمک یا رسیدن به مراکز امدادی ادامه دهید.

– اگر در جریان درگیری چاقوی حریف در بدن شما فرو رفت و باقی ماند چکار می کنید؟ گاهی در فیلمهای سینمایی دیده ایم که طرف چاقو را گرفته و با تحمل درد که مثلا نشان از شجاعت او دارد آن را از بدن خود بیرون می کشد، اینکار کاملا اشتباه است! خیلی اوقات چاقو(یا هر جسم خارجی) فرو رفته در بدن، خود جلوی خونریزی را گرفته یا مانع شدت خونریزی می شود، شما با بیرون کشیدن چاقو ممکن است با دست خود باعث شدت خونریزی شوید. همچنین ممکن است چاقو در نزدیکی شریانهای اصلی یا عصب فرو رفته باشد که با تلاش شما برای بیرون کشیدن آن به اعصاب یا شریانهای اصلی آسیب برسد. بطور کلی تلاش برای خارج کردن چاقو یا هر جسم خارجی که به بدن وارد شده به احتمال زیاد به وخیم تر شدن اوضاع منجر خواهد شد. بهترین کار قبل از رسیدن ماموران اورژانس یا رسیدن به مراکز درمانی ثابت نگاه داشتن چاقو/جسم خارجی است.

 – اگر در این فکرهستید که به عنوان یک وسیله دفاع شخصی با خودتان چاقو حمل کنید، بهتر است در این تصمیم تجدید نظر کنید! عمده کارشناسان دفاع شخصی معتقدند حمل چاقو به عنوان یک وسیله برای دفاع از خود – خصوصا اگر آموزش لازم و کافی برای استفاده از آن را ندیده باشید- تصمیم عاقلانه ای نیست.

جدای از مسایل قانونی، سه دلیل اصلی برای اینکه چاقو وسیله خوبی برای دفاع شخصی نیست:

۱- به همراه داشتن چاقو می تواند یک اعتماد به نفس کاذب در شما ایجاد کند و به پشتوانه همین اعتماد به نفس ناخودآگاه خود را در موقعیت های خطرناکی قرار دهید که در شرایط عادی از آنها دوری می کردید.

۲- ممکن است در هنگام درگیری از همین چاقو برعلیه خودتان استفاده شود.

۳- ممکن است هنگام استفاده از چاقو برای دفاع از خود، ناخواسته مرتکب قتل شوید.

این مورد آخر بطور خاص هم بسیار محتمل است و هم بسیار اتفاق افتاده است. متاسفانه اکثر چاقوهایی که این روزها در بازار وجود دارند چاقوهای مخصوص “شکار” و یا چاقوهای نظامی هستند که اصولا با هدف کشتن طراحی و ساخته شده اند. به همین خاطر خیلی اوقات حتی زمانی که فرد ضارب قصد ایجاد آسیب جدی هم نداشته در عمل باعث ایجاد جراحت منجر به فوت و به دنبال آن مشکلات حقوقی و قضایی شده است.

– احتمال این هست که در یک درگیری با فرد مسلح به چاقو یا سلاحهای سرد مشابه، قطع عضوهای کوچک مثل بریده شدن گوش یا قطع بند انگشتان اتفاق بیفتد. در این صورت گمان نکنید که کار از کار گذشته و عضو جدا شده دیگر جزو زباله های محل درگیری محسوب می شود! اگر جان سالم به در بردید حتما عضو قطع شده را با خود یا فرد مجروح به مرکز درمانی ببرید و یا به ماموران اورژانس تحویل دهید. درصورت محافظت صحیح، بافت عضو قطع شده می تواند ساعت ها زنده بماند و در این صورت ممکن است احتمال پیوند زندن عضو باشد.

برای محافظت، حمل و رساندن عضو قطع شده به مراکز درمانی، عضو را درصورت امکان در یک پارچه یا کیسه تمیز پیچیده و سپس درون یک ضرف یا کیسه یخ قرار دهید. دقت کنید که هیچوقت عضو قطع شده را مستقیما در کیسه یا ظرف یخ نیندازید چراکه خود سرمای شدید و تماس مستقیم با یخ به بافت عضو آسیب خواهند رساند. نخست عضو را در یک کیسه تمیز قرار داده و سپس کیسه محتوی عضو را در کیسه دوم یا ظرف حاوی یخ قرار دهید.

اگر در محل درگیری به یخ دسترسی نداشتید که احتمالا ندارید، نگاهی به دور و اطراف بیندازید؛ اگر فروشگاه و مغازه ای در آن نزدیکی بود می توانید به جای یخ برای خنک نگه داشتن عضو از قوطی نوشابه یا بطری های آب معدنی خنک که معمولا در فروشگاهای مواد غذایی در یخچال نگهداری می شوند استفاده کنید.

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.