می خواهیم کونگ فو را جهانی کنیم!

فرض کنید یک شرکت خودروساز ایرانی بگوید تا کی باید صرفا وارد کننده خودروهای خارجی باشیم؟ ما می خواهیم تولیدات خودمان را بعنوان یک محصول و برند ایرانی به دنیا معرفی کنیم. خیلی هم عالی! اما بعد که نگاه می کنی می بینی محصول ادعایی تشکیل شده از موتور “پژو”، بدنه “رنو” و چراغ “تویوتا” که تازه اسمش را هم گذاشته اند “مرسدس بنز”! خنده دار است اما عین این ماجرا در ورزش ما برای بیش از یک دهه است که اتفاق افتاده بدون آنکه کسی به آن بخندد!

احتمالا می دانید و اگر نمی دانستید بدانید این فدراسیونی که ما در ایران به نام “کونگ فو” داریم هیچ ربطی به آن کونگ فوی شناخته شده در دنیا ندارد و سبکی ایرانی است. دوستان سالهاست آن طرف مرز می روند در مسابقات “ساندا” یا تورنمنتهای آزاد کیک بوکسینگ شرکت می کنند و بعد این طرف مرز می آیند می گویند تیم ملی فدراسیون کونگ فو در مسابقات جهانی درخشید! چند سال پیش هم که علیرغم هشدار کارشناسان با همین عنوان “کونگ فو” و ادعای جهانی کردن آن راهی اجلاس “اسپورت اکورد” شدند که فدراسیون جهانی ازشان شکایت کرد! اما در داخل کشور گویی کسی به کسی نیست که این سیکل معیوب همینطور ادامه دارد و هرچند وقت یک بار باید شاهد این ادعاهای تکراری باشیم.

پ.ن ۱: حدود چهل و چند سال پیش “ابراهیم میرزایی” رشته ای را با عنوان “کونگ فو توآ” در ایران پایه گذاری کرد. به دلایلی که جای بحثش اینجا نیست این رشته برای سالها به پرطرفدارترین رشته رزمی ایران تبدیل شد. بسیاری از رزمی کاران قدیمی برای مدت کوتاهی هم که شده سابقه تمرین در این سبک را دارند و رزمی کاران این رشته هم بدون تعارف جزو سخت کوش ترین و زحمتکش ترین رزمی کاران ایران بوده و هستند. این نقدها به معنی نادیده گرفتن زحمات و یا خدای نکرده توهین به آنها نیست. اما از زمانی که این سبک صاحب فدراسیون شد اوضاع فرق کرد. استفاده از عنوان “کونگ فو” که عنوان یک هنر رزمی کاملا شناخته شده در دنیا بود بدون هیچ پسوند و پیشوندی برای فدراسیونی که در حقیقت یک سبک ایرانی بود، و ادعاهای عجیب و غریب مسئولان آن، این فدراسیون را عملا به یک وصله ناجور در عرصه ورزشهای رزمی ایران تبدیل کرده است که ظاهرا هیچ کس نمی داند باید با آن چکار کند.

پ.ن ۲: متن گفتگو مربوط به اواخر شهریور ماه و در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است.

kungfuirani

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.