نکاتی درباره مسابقات اخیر کیک بوکسینگ در ایتالیا

۱- در کیک بوکسینگ سازمانهای مختلفی با اعتبارهای مختلف فعالیت می کنند.

۲- در سال ۲۰۰۶ از بین سازمانهای نامی کیک بوکسینگ، سازمان WAKO به عضویت “اسپورت اکورد” درامد و اوضاع برای مسابقات رسمی آماتور کمی فرق کرد، درواقع در حال حاضر متولی کیک بوکسینگی که در بازیهای داخل سالن، بازیهای آسیایی و در آینده اگر کیک بوکسینگ المپیکی شود در بازیهای المپیک حضور خواهد داشت سازمان WAKO است.

۳- در زمان ریاست قبلی و فعلی، فدراسیون ورزشهای رزمی سعی کرد نایب رئیس ایرانی الاصل WAKO (که البته انتقادات زیادی به عملکرد ایشان وارد است) را دور بزند و خود متولی کیک بوکسینگ واکو ایران شود اما موفق نشدند.

۴- اینبار فدراسیون پس از آنکه تیرش به سنگ خورد در یک اقدام بچه گانه اقدام به تشکیل یک WAKO من درآوردی کرد! تنها چند روز بعد فدراسیون جهانی اعلام کرد که این WAKO را به رسمیت نمی شناسد و هیچ همکاری با فدراسیون ندارد. خبری که البته هیچوقت منتشر نشد!

۵- فدراسیون که لجبازی هایش عملا باعث شده بود کیک بوکسورهای ما شانس حضور در رقابتهای رسمی را از دست بدهند، برای ماستمالی ماجرا تیمی را بعنوان تیم ملی راهی مسابقات یک سازمان گمنام بنام WKU کرد و اینگونه القا کرد که مشکل حل شده و تیم ملی هم راهی مسابقات جهانی شده است!

۶- امسال ظاهرا قرعه بنام سازمان WKF افتاده که نقش مسابقات جهانی را برای تیم ملی فدراسیون بازی کند.

۷- از آنجایی که احتمالا در این روزها مثل پارسال مرتب اخبار مربوط به این مسابقات با عنوان کلی و غلط انداز “مسابقات جهانی کیک بوکسینگ” منتشر خواهد شد، دوستان بدانند که اصولا در کیک بوکسینگ شما اگر از یک قهرمان یا مسابقات قهرمانی نام می برید باید به نام سازمان مربوطه هم اشاره کنید و جملاتی مثل “مسابقات قهرمانی جهان کیک بوکسینگ” بدون ذکر سازمان برگزارکننده اش یک جمله ناقص است. اینکه چرا فدراسیون از این عنوان کلی استفاده می کند مشخص است، می خواهد ذهن مخاطبش با شنیدن این خبر همان برداشتی را داشته باشد که با شنیدن قهرمانی در مسابقات جهانی کشتی یا تکواندو دارد، در حالیکه در اینجا اعتبار سازمان برگزار کننده مسابقات است که مشخص می کند اهمیت آن چه اندازه بوده است.

۸- فدراسیون اگر می خواهد فقط یک تیم ملی کیک بوکسینگ داشته باشد که بتواند در مسابقات رسمی شرکت کند باید با WAKO کنار بیاید. تیم ملی فعلی فدراسیون عملا امکان شرکت در رقابتهایی مثل بازیهای داخل سالن را ندارد و تنها می تواند در مسابقات سازمانهایی که عضو تشکلهای معتبر ورزشی مثل “اسپورت اکورد” نیستند شرکت کند. البته تا زمانی که این سازمانها با این موضوع مشکلی نداشته باشند وگرنه کلا این تیم ملی بی مصرف خواهد شد!

ای کاش مسئولان فدراسیون بجای لجبازی و پاک  کردن صورت مساله، در پی رفع ریشه ای مشکل بوجود آمده باشند.

پ.ن: اگر برخی از عزیزانی که تشریف آوردند دایرکت و حسابی سطح ادب و تربیت خانوادگیشان را به رخ کشیدند بگذاریم کنار، ظاهرا برای برخی از دوستان دو سئوال یا سوء تفاهم  پیش اومده. عده ای معتقدند کار فدراسیون درسته و داره از حق باقی سبکها در مقابل زیاده خواهی WAKO دفاع می کنه. عده ای هم می پرسن یعنی سایر سازمانهای کیک بوکسینگ اعتبار ندارن؟ و یا ما که می خواستیم بریم تو دنیای حرفه ای ها و عضو WAKO نبودیم به مشکل می خوریم؟

یک- ظاهرا منطق فدراسیون این است که همانطور که در کاراته صدها سبک داریم اما فقط یک تیم ملی، در کیک بوکسینگ هم بیاییم یک تیم تشکیل بدهیم از بین سبکهای موجود تا همه شانس حضور در تیم ملی را داشته باشند. ظاهر حرف منطقی است اما مساله این است که ما در کیک بوکسینگ درحقیقت با سبک مواجه نیستیم! درواقع ISKA، WAKO، WKA، IKF و امثالهم سبک نیستند بلکه هرکدام یک سازمان جهانی در عرصه کیک بوکسینگ و رقیب هم هستند. متاسفانه در داخل کشور به این سازمانها بعنوان سبک مجوز داده شده و حالا ظاهرا مسئولین فدراسیون خودشان هم باورشان شده که اینها سبک هستند! اگر صورت مساله را اصلاح کنیم و بدانیم که ما در کیک بوکسینگ با سبک مواجه نیستیم بلکه با سازمانهایی مستقل طرفیم، آنوقت می بینم که منطق فدراسیون عملا امکان اجرا ندارد. هر کدام از این تشکیلات هم البته اعتبار خودشان را دارند و مسابقات جهانی خودشان را برگزار می کنند که در حد خود معتبر است، اما وقتی صحبت از رقابتهای رسمی مثل بازیهای داخل سالن، بازیهای آسیایی، کامبت گیمز و احتمالا در آینده المپیک پیش بیاید، در این رویدادهای خاص متولی کیک بوکسینگ سازمان WAKO است، همانطور که در تکواندو WTF و در کاراته WKF متولی تکواندو و کاراته در رقابتهای رسمی هستند. شما برای شرکت در اینگونه رویدادها باید ببینید قوانین این فدراسیونهای جهانی چه اجازه ای به شما می دهد و فدراسیون ملی یک کشور در جایگاهی نیست که برای آنها تعیین تکلیف کند.

دو – دوستانی هم که قصدشان ورود به رقابتهای حرفه ای است خیالشان راحت که اصولا این بحث ها ربطی به این حوزه پیدا نمی کند. شما در هر سازمانی که هستید و تمرین می کنید خیالتان راحت بروید به تمریناتان برسید!

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.