دفاع شخصی / نکات آموزشی (۴)

به عنوان یک عابر، فاصله ایمن را از خودروها حفظ کنید. برخی از سرنشینان خودروهای به ظاهر مسافرکش، ممکن است در خیابان های خلوت جلوی شما ترمز کرده و بخواهند به زور شما را سوار ماشین کنند. همیشه سعی کنید حتی هنگامی که در کنار خیابان منتظر تاکسی هستید، از ماشینهایی که از کنارتان عبور کرده و یا توقف می کنند به اندازه کافی(جهت غافلگیر نشدن و داشتن فرصت کافی برای عکس العمل) فاصله داشته باشید. «فاصله ایمن» یا «خط قرمز» را که به خاطر دارید؟ این «فاصله ایمن» را می­ توان در قضیه خیابان هم تعمیم داد.

حتما تجربه کرده اید که هنگامی که در کنار خیابان منتظر تاکسی یا دوست و آشنایی هستید، ماشین­های مختلفی برایتان بوق می­زنند و…    خب البته تعداد زیادی از آنها مزاحمین بی خطر(!) هستند که دیگر شما به وجودشان عادت کرده اید. اما در این میان احتمال اینکه برخی از آنها بخواهند در یک فرصت مناسب شما را به زور سوار ماشن کنند بسیار است. خصوصا زمانی که خیابان خلوت، شما تنها و البته نزدیکتر از «فاصله ایمن» به خودرو آنها باشید! یعنی چطور؟ ماشین فرضی برای شما بوق می زند…. شما رویتان را برمی­گردانید که مثلا یعنی بیخیال! راهت رو بگیر و برو! طرف چند بار دیگر دنده عقب و دنده جلو و بوق و نهایتا اگر از آن دسته بی خطرهایش باشد، راهش را می­کشد و می­رود. اما حالا اگر طرف شما از آن بی خطرهایش نبود چه؟ آنوقت این نوع واکنش شما ممکن است برایتان خطرساز شود و سناریویی شبیه به این اتفاق بیافتد: ماشین فرضی بوق می­زند…. شما پشتتان را به آنها می­کنید درحالیکه فاصله شما از ماشین احتمالا چیزی در حدود یک متر است …. طرف دنده عقب گرفته و آهسته آهسته همراه با شما حرکت می­کند…. شما می ایستید….ماشین هم توقف می کند، در این حالت اگر فرد یا افراد درون ماشین درب ماشین را ناگهان باز کنند دقیقا شما روبروی آنها و در دسترس خواهید بود و تا بخواهید عکس العملی نشان دهید کار از کار گذشته است. اما اگر «فاصله ایمن»، «خط قرمز» و یا هر نامی که می­خواهید برایش بگذارید را حفظ کرده بودید، احتمال موفقیت آنها بسیار ناچیز بود و حتی احتمالا اصلا به فکر عملی کردن نقشه شان هم نمی افتادند. همواره فاصله تان را با ماشین های عبوری در حدی حفظ کنید که فرد یا افراد داخل ماشین فرصت غافلگیر کردن شما را پیدا نکنند و شما همواره نسبت به عمل آنها فرصت عکس العمل مناسب داشته باشید.

همانطور که در تصویر شماره ۱ مشاهده می کنید، این خانم فاصله ایمن را نسبت به خودرو مراعات نکرده و فاصله او با ماشین آنقدر نزدیک است که سرنشینان خودرو تنها با باز کردن ناگهانی درب خودرو می توانند به او دسترسی داشته باشند.

1

اما در تصویر شماره ۲، فاصله وی با خودرو آنقدر هست که سرنشینان اتومبیل حداقل با یک حرکت به وی دسترسی نخواهند داشت و وی فرصت خواهد داشت در صورت احساس خطر عکس العمل مناسب از خود نشان دهد.

2

مثلا اگر خودرو توقف کرد، وی بلافاصله چند قدم دیگر از آن فاصله می گیرد تا همیشه بین او و خودرو یک فاصله مطمئن وجود داشته باشد.

3

مازیار عبداللهی نیا

– اطلاعات درباره دوره های آموزشی دفاع شخصی در این صفحه

– جزوه رایگان مبانی دفاع شخصی در این صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.