در سوگ اخلاق از دست رفته

این “F*#k” و کلیه مشتقاتش در خود زبان انگلیسی اینقدر استفاده نمی شه که در زبان فارسی! هر ایرانی غیرتمندی که می خواد درفضای مجازی حضور موثر داشته باشه و فرهنگ و غیرت ایرانی رو در عرصه های بین المللی به رخ بکشه، این عبارت رو که می شه برای خواهر، مادر و کل جد و آباد دیگران به کار برد از سنین کودکی یاد می گیره. خصوصا در عرصه ورزش که اصلا از اوجب واجباته! کافیه یک بخت برگشته ای از بد حادثه بشه رقیب ورزشکار ما(چه غلطها!)، اونوقت باید بهش نشون بدیم که با کی طرفه و همه کس و کارش رو مورد عنایت قرار بدیم.

منتهی دیروز در یک اتفاق نادر این جناب واخائوف که نمی دونسته حق انحصاری استفاده از این توهین مال ما ایرانیهاست، یک شکری خورده و در یک لایوی از همین عبارت استفاده کرده. البته نه برای خواهر و مادر کسی، برای کل ایران!  قابل حدسه که احتمالا امروز سوژه فضای مجازی می شه «توهین حریف امیر علی اکبری به ملت ایران». از اونجایی که این دوستان طرفدار خودشون خوب می دونن شروع کننده این توهین ها بودن و مدتهاست تو صفحه این بدبخت دارن دّر افشانی می کنن، با همون سیستم رایج فرار به جلو «کی بود کی بود من نبودم» از دیشب به صورت هماهنگ دارن این متن انگلیسی و فارسی رو در صفحات هواداری منتشر می کنن.

 

متن انگلیسی که خطاب به واخائوف نوشته شده به خلاصه می گه: «ما هرگز به کشور تو توهین نکردیم…ما هردو به یک خدا و یک پیامبر ایمان داریم…اگه مردم من چیز ناجوری گفتن منظورشون خودت بودی نه کشورت، که البته من(یعنی کی می تونه باشه؟!) با همونش هم موافق نیستم. در نهایت این یک ورزشه و یکی می بره و یکی می بازه. اما ما نباید به اعتقادات مذهبی و کشور همدیگه بی احترامی کنیم… بهتره صبر کنیم تا زمانی که توی کیج رو در روی هم قرار بگیریم». در متن فارسی هم که از «اخلاق قهرمانی» گفته شده و به طرفداران توصیه شده از حمله به صفحه و توهین به واخائوف خودداری کنن. جل الخالق! یعنی شماها به جز«این بچه خوشگل رو بده من خفش کنم» و «این پیج اصلیه این فایتر ماچ کردنیه، حالش رو بد کنید…حمایت کنید این گل بدن بدونه با کی طرفه» و غیره، حرفهای خوبم بلدید بزنید؟! رو نکرده بودید شیطونا! حالا مطمئنید سرتون به جایی نخورده؟ والا تا دیروز که کسی همین حرفها رو می زد می گفتید چیزی از ورزش حرفه ای نمی دونه! چی شد یک دفعه تغییرعقیده دادید؟ به تور بد کسی خوردید نه؟ فکر کردید این هم مثل اون بخت برگشته آمریکایی که هرچی خواستید بارش کردید و آخر سر هم همه چیز رو وارونه نشون دادید می گذره می ره. اما این بار طرفتون از خودتون بی ادب تره و هرچی می گید دوتا می ذاره روش پس می ده!

حالا از شوخی و طعنه و کنایه گذشته اگر همین الان هم واقعا به این نتیجه رسیده باشید مسیری که در پیش گرفته بودید درست نیست، باز هم برد کردیم. اگرچه این جماعت فحاش که با تحریک شما وارد این عرصه شدن با درخواست شما بیرون نمی رن و حالا حالاها باید بابت هنرنمایی هاشون هزینه بدیم، اما همین که عامل محرکشون از بین بره شاید در کنترل فضا کمی موثر باشه.

فقط جساراتا دوتا نکته؛ اول اینکه مقصر اصلی این ماجرا خود شمایید، شما شروع کننده این جدل ها بودید و بستر شکل گرفتن این توهین رو فراهم کردید. پس پشت توهین ماخائوف پنهان نشید و مسئولیت کارتون رو بپذیرید. شما طرف خوب این ماجرا نیستید.

دوم، برای اینکه خدای نکرده زبونم لال در برابر حریفهای بعدی دوباره برنگردید سر خونه اول و روز از نو روزی ازنو، به عنوان جریمه صد بار از روی همین متن خودتون بنویسید تا در مبارزه های بعدی هم یادتون باشه که این درنهایت یک ورزشه و قرار نیست نه فقط به کشور که به اعتقادات، ملیت و خانواده رقیبمون توهین کنیم.

اگرچه حرف واخائوف حتی به شوخی و حتی در واکنش به توهین های فراوانی که بهش شد قابل قبول نیست، اما خوردن این سیلی برای بعضی هامون لازم بود. لازم بود یک بار هم که شده یکی با ادبیات خودمون جوابمون رو بده تا ببینیم چه قدر زشت و زننده است. تا یاد بگیریم اگر احترام می خوایم باید احترام بذاریم. که اگر می خوایم بهمون بی احترامی نشه نباید به کسی بی احترامی کنیم. که بفهمیم متاسفانه تو دنیای امروز جواب «های» در اغلب موارد «هویِ»! که یاد بگیریم اگر می خوایم حرمتمون رو نگه  دارن باید حرمت دیگران رو حفظ کنیم. البته اگر که یاد بگیریم.

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.