معضل قهرمان جهانی در رشته های رزمی

داستان ادعای «قهرمان جهان» بودن و حاشیه هاش ماجرای جدیدی در دنیای رزمی نیست. حالا کاری با اونهایی که از اساس دروغ می گن نداریم، اما در بعضی از کیس ها ماجرا بیشتر سوء تفاهمه، البته سوء تفاهمی که خود ورزشکاران بعضا آگاهانه باعثش شدن.

معضل قهرمان جهانی در هنرهای رزمی

داستان اینه که شناخت مردم و حتی بیشتر خبرنگاران و رسانه های ما از دنیای ورزش به رشته هایی مثل فوتبال و امثالهم محدود می شه. در این رشته ها هم وقتی می گیم مثلا تیم ملی والیبال «نایب قهرمان جهان» شد، دقیقا می فهمیم منظور چیه. اما در رشته های رزمی با توجه به تعدد سبک ها، انجمن ها و فدراسیون های جهانی، ماجرا به اون سرراستی نیست. حالا برخی از رزمی کاران برای اینکه وقتی می گن «قهرمان جهان» شدن همون ابهتی رو در ذهن مخاطب بوجود بیارن که وقتی می شنوه فلان تیم ملی قهرمان جهان شده، با عبارات کلی مثل «قهرمان کیک بوکسینگ جهان» خودشون رو معرفی می کنن و خبرنگاران ورزشی هم با اون ذهنیتی که از رشته هایی مل فوتبال و کشتی دارن، این آدمها رو در رسانه همون حد بزرگ جلوه می دن و می دادن. این استراتژی زیرکانه اونقدر خوب جواب داد که حتی دوتا از فدراسیونهای رسمی رزمی کشورمون هم از همین روش برای بزرگ نمایی نتایج کسب شده استفاده می کردن! حالا اما دیگه آش این ماجرا بیش از اندازه شور شده!

راه حل چیه؟ به نظر میاد باید یک آگاهی و بعد یک مطالبه عمومی در بین مردم، خبرنگاران و رسانه ها بوجود بیاد که بدونیم در رشته های رزمی جمله «قهرمان جهان» یک جمله مجهول و ناقصه. و همونطور که وقتی کسی می گه من دکترم، می گیم دکتر«چی» هستی؟ یا کسی که می گه من مهندسم می پرسیم مهندس «چی» هستی؟ رزمی کاری هم که می گه قهرمان جهانم باید آگاه باشیم و عادت کنیم که بلافاصله ازش بپرسیم قهرمان «کدوم سازمان» هستی؟ این اگر به یک عادت تبدیل بشه جلوی خیلی از سوء استفاده ها و سوء برداشتها گرفته می شه. چون فقط با یک معرفی دقیقه که هم می شه ادعای مطرح شده  رو راستی آزمایی کرد و هم از نظر فنی به ارزش اون عنوان پی برد.

مثال:

عنوان ناقص: قهرمان کیک بوکسینگ جهان

عنوان کامل: قهرمان کیک بوکسینگ جهان سازمان ISKA سال ۲۰۱۰ در وزن -۶۰ کیلوگرم

ناقص: نایب قهرمان موی تای جهان

کامل: نایب قهرمان موی تای جهان سازمان WMC سال ۲۰۰۰  وزن +۹۱ کیلوگرم

ناقص: قهرمان کاراته جهان

کامل: قهرمان کاراته جهان WKF سال ۲۰۰۵  وزن -۶۳  کیلوگرم

همیشه یادمون باشه که: جمله«قهرمان جهان» بدون ذکر عنوان سازمان مربوطه، در رشته های رزمی یک جمله مجهول و ناقصه.

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.