دوره جامع بقا در شهر

آموزش دفاع شخصی با نگاهی متفاوت

دوره بقا در شهر

* توضیح مختصر درباره دوره بقا در شهر در فایل صوتی بالا و توضیحات تکمیلی در متن پایین خدمتتون ارائه شده.

 

ماجرای این دوره ی بقا در شهر چیه؟ کوه، جنگل، کویر در کنار همه ی زیبایی‌‌‌­‌ها، با حس ماجراجویی و صد‌البته خطر عجین شده اند. کسانی که پا به طبیعت می‌‌‌‌‌­ذارن بهتره با مهارت‌‌­‌‌‌های «بقا در طبیعت» آشنا باشن؛ اینکه چطور در کوه و جنگل اگه گم شدیم بتونیم سرپناه درست کنیم، آب پیدا کنیم، راهمون رو پیدا کنیم و از دست جانوران خطرناک جون سالم به در ببریم.

اما در شهر چطور؟ انگار توی ذهن بیشتر ما نقطه مقابل طبیعت، شهره. و درمقابل «ناامنی»‌­‌های طبیعت، شهر مساوی ست با «امنیت». زهی خیال باطل! شاید به جرات بشه گفت خطراتی که ما رو در شهر تهدید می‌­‌کنه اگه بیشتر از خطرات طبیعت نباشه کمتر نیست!

در شهر به اندازه طبیعت لازم نیست نگران گُم کردن مسیر، سرمازدگی، گرمازدگی، رعد و برق و… باشیم، اما زورگیری، آدم‌‌ربایی، مزاحمت‌های خیابانی و… جبران مافات می‌‌­کنن! در شهر از حیوانات وحشی خبری نیست، اما با همنوعان خودمون احاطه شدیم که بعضی از اونها به مراتب بیشتر از حیوانات وحشی زندگی ما رو به خطر می‌‌ندازن. باور نمی‌­‌کنید؟ یک نگاه به آمار به ما می‌­گه درحالیکه هر ساله در جهان  فقط ۵۰ هزار نفر انسان در اثر نیش «مار»، ۲۵ هزار نفر توسط گاز گرفتن «سگ» و فقط ۱۰ نفر به واسطه حمله «گرگ»­‌ها کشته می‌­‌شن، حدود ۴۵۷۰۰۰ نفر توسط همنوعان خودمون یعنی «انسان»های دیگه کشته می­‌‌شیم! یک بار دیگه به اعداد نگاه کن و بزن دست قشنگه رو!

خُب آیا واقعا برای زنده موندن در این جنگل‌‌­های بتنی که بهشون می‌‌­گیم شهر، نیاز به مهارت­‌‌هایی شبیه «بقا در طبیعت» نداریم؟ داریم دیگه.

دوره بقا در شهر دقیقا با همین هدف و برای پاسخگویی به این نیاز طراحی شده.

هر‌بار می‌‌­خواین از خونه برین بیرون از ترس اینکه گرفتار زورگیر‌ها بشین، استرس می‌­‌گیرین؟

صدای موتور به گوشتون می‌خوره  یاد کیف قاپی می‌افتین؟

اگه خانم هستین، ماجرای «می­‌تو» باعث شده دیگه از هر قرار ملاقاتی بترسین؟ یا اگه آقا هستین نگران این شدین که نکنه قربانی یک انتقام جویی شخصی بشین، بهتون تهمت بزنن و گرفتار بشین؟

اصلا اینا رو بی‌­خیال، اگه توی این خاورمیانه نفرین شده خوردیم به تور یکی از این عزیزان دل که بمب بسته به خودش و می­‌خواد پییش پای ما بترکونه تا جمیعا ببرتمون بهشت، نباید چهارتا ترفند بلد باشیم که اگه مردیم هم حداقل مفتی مفتی نمرده باشیم؟!

اگه همین الان یکدفعه ببینید یک غریبه توی خونه‌­ست، چکار می­‌کنید؟ چقدر با راه‌های ایمن کردن محل زندگی‌­تون آشنایی دارین؟ تا چه اندازه با تنظیمات و نرم افزا‌ر‌های ویژه جهت ارتقاء امنیت کامپیوتر، تلفن‌های هوشمند و مقابله با تهدیدات اینترنتی آشنا هستین؟ اصلا می‌­دونین این وسایل چه امکاناتی برای کمک به ما در مواقع اضطراری دارن؟ 

اگه با یه مهاجم مسلح به چاقو مواجه شدین، چکار می‌کنید تا ریسک آسیب دیدگی­‌های کشنده رو کم کنید؟ تا چه حد با لوازم و ابزار ویژه دفاع شخصی و کاربرد اونها؛ نقاط ضعف و قوتشون آشنا هستین؟

جواب این سئوال­‌ها قابل حدسه. اما راهکار چیه؟ چکار می‌­شه کرد؟ خُب حقیقت اینه که راه حل قطعی براش وجود نداره، ولی می‌تونیم با برخی آموزش‌­ها، توانایی خودمون رو برای پیشگیری و درصورت مواجهه، کاهش ریسک این خطرات بالا ببریم.

بیشتر مردم طبق یک باور غلط اما مرسوم، برای این منظور به کلاسهای رزمی روی میارن. فراگیری ورزشهای رزمی اگرچه بسیار مفید و سودمنده، اما این آموزش­‌ها لزوما کسی رو برای مواجهه با خطرات روزمره زندگی شهری آماده نمی‌‌­کنه. بعلاوه، متاسفانه محتوای آموزشی عمده ی کلاسهای ویژه دفاع شخصی رایج در کشورمون هم به جای تمرکز بر پیشگیری که ۹۰ درصد از دفاع شخصیه، روی تنها ۱۰ درصد اون که درگیری­‌های فیزیکی‌‌­ست متمرکز شده، که اون‌­هم عملا کلکسیونی از تکنیک‌های نمایشیه که اگرچه در ظاهر وسوسه کننده و هیجان انگیزه، اما فقط وقتی متوجه ناکارآمدی اونها می‌­شین که در دل خطر قرار گرفته باشین و خب متاسفانه ممکنه دیگه خیلی دیر شده باشه!

دوره ی بقا در شهر با هدف پاسخ به این نیاز طراحی شده. دوره‌ای کاملا متفاوت با دوره‌­های مرسوم دفاع شخصی. دوره‌‌ای که حاصل نزدیک به یک دهه تحقیق، آنالیز و بررسی حوادث داخلی و خارجی، و تلاش جهت انتخاب راهکار‌های کاربردی و واقع‌­بینانه – نه تخیلی – برای پیشگیری، مدیریت و مواجهه با اونهاست. طی این دوره آموزشی بطور خاص با مهارت‌­ها و ترفندهایی که جهت پیشگیری، مدیریت و مقابله با خطرات رایج در زندگی روزمره لازمه آشنا می‌­شیم. در خلال آموزش­ها، نمونه‌‌­های مستند از حوادثی که در سالهای اخیر شاهدش بودیم رو هم با هم بررسی می‌‌­کنیم تا کاربردی بودن مهارتهایی که کسب می‌­کنیم رو در پیشگیری و مدیریت حوادث واقعی به عینه ببینیم.

 

اگه متوجه تفاوت‌­های دنیای واقعی با فیلم­‌های اکشن هستی، دنبال اینی که از راه‌­های منطقی امنیت خودت و کسانی که برات مهمن رو بالا ببری، به اصل «پیشگیری بهتر از درمانه» اعتقاد داری و از مغزت بیشتر از بدنت استفاده می‌­کنی، خوش اومدی! این دوره برای شماست.

 

 

  • خُب حالا بعد از این دوره ما دیگه خیالمون از بابت زورگیری و … راحت باشه؟ ردیف می‌­شیم؟ تضمین؟

عزیزمی! پیاده شو باهم بریم رفیق! نه با این دوره که اگر کسی بابت هر دوره دفاع شخصی دیگه‌­ای هم چنین وعده‌ای بهتون داد، به جای آدرس کلاس، آدرس پارکش رو ازش بپرسین! چنین وعده‌ای مثل اینه که یک پزشک وعده بده درصورت رعایت توصیه‌هاش، شما تضمینی هرگز بیمار نخواهید شد یا نخواهید مُرد! من همیشه در مورد همه‌­ی دوره­‌های آموزشی دفاع شخصی می‌­گم: کسی توقع نداشته باشه به «سوپرمن» یا «سوپروومن» تبدیل بشه. هدف واقع‌­بینانه این دوره‌­ها اینه که:

۱- نسبت به یک فرد عادی و آموزش ندیده، احتمال قرار گرفتنمون در موقعیت­‌های خطرناک کاهش پیدا کنه و

۲- اگر در چنین موقعیت‌­هایی قرار گرفتیم، نسبت به یک فرد عادی از شانس بیشتری برای رهایی از اون وضعیت یا کاهش خطرات اون برخوردار باشیم.

هدف این دوره هم همینه. شما بعد از این دوره مطمئن باشید نسبت به قبل از اون، دانش و آگاهی‌­تون به شکل معنی داری نسبت به مقوله امنیت افزایش و توانایی‌تون برای مواجهه با وضعیت‌­های خطرناک ارتقاء پیدا می‌­کنه. حتی دوره طوری طراحی شده که نه در پایان اون که بعد از پایان هر جلسه به خوبی می­‌تونید این افزایش آگاهی و توانایی رو حس کنید.

در مورد کیفیت و کاربردی بودن آموزش‌ها هم همین بس که اگر از دوره راضی نبودین، می‌تونید تمام هزینه‌ای رو که پرداختید پس بگیرید. پس از این بابت نگران نباشین.

 

  • این دوره برای چه کسانی مناسبه و برای چه کسانی مناسب نیست؟

شاید این حرفهایی که می‌زنم ضدتبلیغ باشه، اما اگه تو فانتزی­‌های ذهنی خودت داری تصور می‌­کنی دفعه دیگه که با نامزدت رفتی بیرون، توی خیابون با آدم بدا درگیر می‌­شی، می‌زنی لت و پارشون می­‌کنی و حسابی جلوی طرف خودی نشون می‌­دی. یا دفعه بعد اگه فلان پسرهِ ایکبیریِ چِندش دَم دانشگاه بهت متلک گفت، می­‌زنی  دمار از روزگار خودش و جد آبادش درمیاری و انتقام زنان در طول تاریخ رو ازش می‌­گیری. اگه با شنیدن نام این دوره یاد «بروس لی» می‌افتی. اگه بیشتر دنبال زور بازوت هستی تا مغزت و کلا تو فضای فیلم­‌های هالیوودی سیر می‌­کنی، این دوره مناسب شما نیست و تورو به هدفی که داری نمی‌­رسونه. اما اگه متوجه تفاوت‌­های دنیای واقعی با فیلم­‌های اکشن هستی، دنبال اینی که از راه‌­های منطقی امنیت خودت و کسانی که برات مهمن رو بالا ببری، به اصل «پیشگیری بهتر از درمانه» اعتقاد داری و از مغزت بیشتر از بدنت استفاده می‌­کنی، خوش اومدی! این دوره برای شماست.

 

  • این دوره پیش‌­نیازی نمی‌­خواد؟ محدودیت خاصی برای شرکت کنندگان وجود نداره؟

هیچ پیش‌­نیاز و محدودیتی درکار نیست؛ خانه دار، دانشجو، مهندس، وکیل، آشپز، پزشک، کارگر، راننده… این دوره نه تنها برای همه اقشار جامعه در هر شغل و موقعیت اجتماعی که باشن مفیده، بلکه می­تونه یک دوره مکمل ایده آل برای مهارت­های فیزیکی رزمی کاران هم باشه. یعنی حتی اگه خودتون رزمی­کار هستین، دفاع شخصی کار می‌­کنید یا برنامه دارین در آینده کار کنید، این دوره می­‌تونه مباحث علمی و تخصصی مربوطه رو که توی کلاس­‌های رایج رزمی و دفاع شخصی ما اصلا کار نمی­‌شن، بهتون یاد بده. در آینده خواهید دید که چه اندازه دیدتون به مقوله دفاع شخصی و مهارت‌­های اون عوض می‌­شه و ارتقاء پیدا می‌­کنه.

 

  • امکانات خاص چطور؟ برای شرکت در این دوره به تجهیزات یا امکانات خاصی نیاز هست؟

فقط اراده و یک خودکار و چند ورق کاغذ که اگر لازم بود بتونین یادداشت برداری کنین! به هیچ لباس خاص و تجهیزاتی هم نیاز ندارین.

 

  • از لحاظ سنی چطور؟ محدودیتی نداره؟

خُب محتوای برخی از دروس این دوره صرفا مناسب بزرگسالانه. اما از اون جایی که بحث امنیت سن و سال نمی‌شناسه، با در نظر گرفتن نیازها و اقتضای سنین مختلف، این دوره با تغییراتی در رده سنی نوجوانان هم ارائه می‌شه.

 

تجربه نشون داده  بیشتر کسانی که برای کلاسهای دفاع شخصی تماس می­‌‌گیرن، کسانی هستن که قبلا گرفتار حادثه‌‌ای شدن و بعد به فکر راه چاره افتادن. متاسفانه همیشه اونقدر خوش شانس نیستیم که از حادثه جون سالم به در ببریم و شاید اون فرصت دوباره هیچ‌‌وقت پیش نیاد. علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد و از این حرفها.

 

 

طول دوره و هزینه‌ها:

 

مدت دوره: ۱۰ جلسه آموزش خصوصی، هر جلسه بین  ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت.

مکان: در محل مورد نظر خود شما (نیازی به فضای خاصی نیست، یک اتاق معمولی هم کافیه).

زمان: با هماهنگی هم، روز و ساعت آموزش و تمرین رو مشخص می‌کنیم.

هزینه: هزینه کل دوره شامل ۱۰ جلسه آموزش خصوصی فشرده در محل خودتون + کلیه لوازم مورد نیاز = ۷ میلیون تومان. شما از قبل هزینه ای نمی پردازین، هزینه در پایان دوره و فقط در صورت رضایت داشتن از کلاس و آموزش ها دریافت می‌شه. اگر از آموزش راضی نبودین، هیچ هزینه  ای لازم نیست بپردازین.

تماس جهت رزرو و ثبت نام

* چون آموزش ها به صورت خصوصی هست، طبیعتا محدودیت تایم هم وجود داره و متاسفانه نمی تونم همه درخواست ها رو قبول کنم. درصورت تمایل، ترجیحا از طریق واتس اپ یا تلگرام در تماس باشید تا درصورت خالی بودن تایم برای شاگرد جدید، هماهنگی های بعدی رو باهم انجام بدیم.

———-

دوره آموزشی بقا در شهر

دوره آنلاین “بقاء در شهر” به زودی…

تماس جهت رزرو و ثبت نام

سئوالات متداول:

 

  • هزینه دوره بالا نیست؟

نه واقعا! اگه درنظر بگیرید که محتوای این دوره کپی – پست چهارتا مطالب تکراری موجود در اینترنت نیست، چندین سال کار و تحقیق پشتشه و بابت کلمه به کلمه اون وقت گذاشته شده. البته می‌­دونم در شرایط اقتصادی فعلی، چنین هزینه‌‌­ای واقعا برای خیلی‌‌هامون سنگینه و حتی اگه حاضر به هزینه کردن هم باشیم، اعتماد کردن به ادعا‌هایی که درمورد همچین دوره­‌های آموزشی می‌شه سخته(هیچ کس که نمی­‌گه ماست من تُرشه!). کاری که از دست من برمیاد اینه که تضمین بدم درصورتی که از دوره راضی نبودین، هزینه پرداختی رو کامل بهتون برگردونم تا حداقل هزینه کردن برای این دوره براتون ریسک نباشه.

 

  • حالا بعد از گذروندن این دوره اگه بخوام یادگیری و تمرین رو تا مراحل بالاتری ادامه بدم، امکانش هست؟

بله، بعد از گذروندن این دوره، اگر خواستید می‌­تونین به­‌صورت جلسه ای تا رسیدن به سطح مورد نظرتون کلاس بردارین و تمرین داشته باشین.

 

  • ایده این دوره از کجا اومده؟

ماجرا حدودا به سال ۸۹ برمی‌­گرده. قبل از اون، نگاه من هم به مقوله دفاع شخصی کمابیش همین نگاه رایج بود. البته مدتی بود که کتاب Martial Arts & the Law رو خونده بودم، کتابی که در مورد مسائل حقوقی استفاده از تکنیک­‌های هنرهای رزمی بود. برام سئوال شده بود که باوجود این محدودیت‌­های قانونی، واقعا چه اندازه تمرکز کردن روی مهارت­‌های فیزیکی رزمی در دفاع شخصی عاقلانه‌­ست؟ از طریق یکی از اساتید اروپایی که باهاش در ارتباط بودم، جسته گریخته با مباحثی که عمدتا به لزوم پیشگری و اهمیت اون در دفاع شخصی می‌­پرداخت هم آشنا شده بودم.

اما خُب دروغ چرا، باوجود اینکه شروع کردم به نوشتن در مورد این بخش عمدتا ناشناخته دفاع شخصی در ایران، و حتی قرار شد با همکاری ماهنامه «رزم آور» جهت افزایش آگاهی رزمی کارها کارگاه آموزشی هم در این باره برگزار کنیم، ولی از دید خودم هم این مباحث بیشتر شبیه نصیحت مادربزرگ‌­ها بود تا دفاع شخصی! تقریبا این ماجراها مصادف شد با حادثه‌­ای که اوایل دهه ۹۰ برای مرحوم داداشی اتفاق افتاد. اونجا بود که متوجه شدم تا چه اندازه نکاتی که توی اون سالها باهاش آشنا شده بودم در عمل کاربردیه و توی همون ماجرا حتی می‌‌­تونست از اون حادثه ناگوار جلوگیری کنه. از اون به بعد بود که با بررسی حوادث مشابه روز به روز بیشتر به اهمیت فوق العاده این مباحث پی بردم و کار توی این حوزه برام جدی شد.

حدودا سال ۹۳ بود که تصمیم گرفتم یک دوره آموزشی در همین زمینه با عنوان مهارت های غیرفیزیکی در دفاع شخصی برگزار کنم. می‌‌­تونم ادعا کنم اون دوره اولین دوره آموزشی به زبان فارسی بود که به این مقوله می‌­پرداخت و باوجود اینکه دسترسی به اینترنت و پلتفرم­‌های آموزشی آنلاین به گستردگی امروز نبود، اما استقبال خوبی ازش شد. خیلی برنامه براش داشتم؛ هم برای دوره­‌های آموزشی تکمیلی و هم انتشار مطالب آموزشی جدید. اما متاسفانه کپی شدن مکرر اون مطالب و سوء استفاده­‌های برخی از مربیان این حوزه، کمی انگیزه برای اینکار رو کم کرد. توی این سالها بیشتر روی به روز کردن اطلاعات و ایده­‌های جدیدتر آموزشی تمرکز داشتم. البته این روزها دیگه صحبت از اهمیت پیشگیری و بحث دفاع مشروع و… مثل اون سالها در دفاع شخصی غریب نیست. حداقل در حرف خیلی از مربیان از این موضوعات صحبت می­‌کنن، اگرچه به عمل که می­‌رسه می‌­بینی هنوز در بر همون پاشنه سابق می­‌چرخه و بازهم تمرکز روی همون تکنیک­‌های عمدتا نمایشی، غیر کاربردی و گاهی حتی تخیلیه. متاسفانه ناامنی­های اجتماعی و سودجویی عده ای، دفاع شخصی رو به یک بازار مکاره تبدیل کرده.

به هرحال مجموع شرایط باعث شد تصمیم بگیرم با یک بازنگری کلی، این دوره جدید با عنوان بقا در شهر رو با هدف کمک به ارتقاء دانش علاقمندان این حوزه، و همچنین کمک به کسانی که در این شرایط نامساعد اجتماعی دنبال راهی منطقی جهت افزایش امنیتشون می­‌گردن راه بندازم. امیدوارم این قدم کوچک بتونه در حد خودش موثر باشه.

 

  • عنوان «بقا در شهر» از کجا اومد؟

راستش تصور عمومی از حفاظت و دفاع شخصی با اون چیزی که واقعا هست یا درحقیقت باید باشه، متفاوته. آموزش­‌های رایج که عمدتا متمرکز بر تکنیک‌­های مرسوم  ورزش­های رزمیه هم  به این تصور غلط  دامن می‌­زنه. تصمیم گرفتم به­ جای زور زدن برای ارائه و جا انداختن یک تعریف متفاوت برای مفهوم «حفاظت شخصی» و «دفاع شخصی» که قطعا بسیار پرچالشه، اصلا از یک عنوان متفاوت استفاده کنم که خود عنوان نشون دهنده نگاه متفاوت این دوره به مفهوم دفاع شخصی باشه.

زمانی که صحبت از مهارت­‌های حفاظت و دفاع شخصی می­‌کنیم، شاید خیلی‌­ها تنها تصورشون یک درگیری خیابانی و روش های مقابله با فرد مهاجم باشه. در دنیای امروز تهدیداتی که می‌­تونن زندگی ما رو به خطر بندازن و مهارتهایی که لازمه برای ارتقاء سطح ایمنی زندگی­‌مون یاد بگیریم بسیار متنوع تر و گسترده تر از این تصور اولیه‌­ست. جدای از نا­امنی­های اجتماعی رایج، بلایای طبیعی، جرایم فضای سایبر و خیلی موضوعات دیگه هم هست که درصورت عدم آشنایی و نداشتن آمادگی لازم جهت مقابله با اونها، می‌­تونن برامون مشکل ساز بشن. فکر می‌­کنم عنوان بقا در شهر خیلی عنوان مناسبی برای دوره ای باشه که قراره به همه‌­ی این موضوعات بپردازه.

 

تماس جهت رزرو و ثبت نام

هشدار!

– محتوای آموزشی این دوره تنها جهت افزایش آگاهی و استفاده در شرایطی که قانون مجاز شمرده، ارائه شده. هرنوع استفاده غیر قانونی و تبعات ناشی از اون متوجه شخص خاطی خواهد بود.

* برخلاف میل باطنی، با توجه به تجربیات تلخ گذشته، مجبورم هشدار بدم هرگونه کپی برداری از عنوان دوره، متن تبلیغاتی و محتوای آموزشی دوره، منجر به پیگری حقوقی خواهد شد. امیدوارم به طور خاص دوستان مربی دفاع شخصی این هشدار رو جدی بگیرن.

یک دیدگاه بر “دوره جامع بقا در شهر
6 بازتاب‌ها و بازخوردها برای "دوره جامع بقا در شهر"
  1. […] مواجه بشن، بشه. محتوای این دوره درحقیقت همون دوره ی بقا در شهره که به طور خاص برای رده سنی نوجوانان بهینه سازی شده. […]

  2. […] این دوره به روز شده است، لطفا به این صفحه مراجعه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.