پنج اصل اساسی، قبل از آن که در یک باشگاه رزمی ثبت نام کنید

همه روزه صدها نفر علاقه مند به عنوان هنرجو در کلاس های رزمی ثبت نام می کنند. اما تنها عده معدودی از آنها این مسیر را تا رسیدن به درجات بالا ادامه می دهند. این موضوع دلایل گوناگون و متنوعی دارد. شاید یکی از دلایل اصلی آن، عدم تطابق پیش فرض ها و تصورات این هنرجویان با حقیقتی است که با آن روبرو می شوند. گاهی اوقات نیز انتخاب اشتباه یک سبک یا یک کلاس رزمی و پیامد های حاصل از آن می تواند دلیل این امر باشد. از اینرو مجموعه مواردی که شما باید قبل از ثبت نام در کلاس های رزمی در نظر بگیرید، از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر آماده اید با هم پنج مورد اساسی در این زمینه را مرور می کنیم:

باشگاه رزمی

۱- قبل از هرچیز، دلیل خود از ثبت نام در یک کلاس رزمی را مشخص کنید. دقیقا دنبال چه هدفی هستید؟ می خواهید یک قهرمان ورزشی باشید؟ به دنبال فلسفه هنرهای رزمی هستید؟ خب،هرکدام از این اهداف نیاز به انتخاب رشته و سبک خاصی دارد. اگر شما تنها به دنبال جنبه های ورزشی هستید و ناآگاهانه در یک هنر رزمی مشغول شوید، ممکن است خیلی زود کلاس را ترک کنید. همچنین اگر به دنبال هنرهای رزمی باشید و در یک کلاس که در آن روی ورزشهای رزمی تمرین می شود ثبت نام کنید هم احتمال ترک کلاس شما در آینده زیاد است. پس نخست دلیل خود را از فراگیری رشته های رزمی به وضوح مشخص کنید.

۲- خیلی روی تبلیغات سبک ها و باشگاه ها حساب باز نکنید. چرا؟ اولا به این خاطر که در کشور ما هنوز فرهنگ تبلیغ کردن خصوصا در رشته های رزمی جا نیافتده است. بنابراین تعداد زیادی از مربیان، سبک ها و باشگاه ها اصولا در مطبوعات تبلیغ نمی کنند. به عبارت ساده تر، تبلیغاتی که شما در رسانه ها می بینید شاید تنها مربوط به حدود ۳۰ درصد رزمی کشور باشد. یعنی اگر تکیه شما برای پیدا کردن یک سبک یا مربی فقط آگهی های مطبوعاتی باشد، شما عملا خودتان را از تعداد زیادی از سبک ها و مربیان محروم کرده اید. دوما آگهی دهنده ها نیز معمولا راه درست تبلیغ کردن را نمی دانند. در اکثر آگهی ها معمولا بدرد بخور ترین بخش همان بخشی است که شماره تلفن و آدرس باشگاه را نوشته اند! باقی قسمت ها بیشتر به یک بیانیه کوبنده و یا یک متن مدح آمیز شبیه است . قطعا هیچکس نمی گوید ماست من ترش است! پس ادعا های مطرح شده در آگهی ها معمولا قابل اطمینان نیستند. بنابراین بهتر است تنها ده درصد آنچه که در اینگونه آگهی ها مطرح شده است را جدی بگیرید و سعی کنید حتما با مراجعه حضوری و مشاهده نحوه تمرینات آنها و مقایسه آن با کلاس ها و سبک های دیگر، در مورد آن سبک یا کلاس رزمی تصمیم بگیرید نه با ادعا های مطرح شده.

۳- اینکه یک مربی چند مقام قهرمانی بدست آورده و یا عضو فلان انجمن و فدراسیون است مهم است (البته اگر حقیقت داشته باشد!) اما لزوما به معنی این نیست که این مربی حتما مربی خوبی هم هست. مسئله آموزش مسئله دیگری است، چه بسا قهرمانانی که توان فنی بسیار بالایی دارند اما توان انتقال معلومات خود را به دیگران ندارند و چه مربیانی که اگرچه دارای عناوین جهانی نیستند، اما فن آموزش و انتقال دانسته های خود به دیگران را به خوبی بلدند.

۴- هم هنرهای رزمی و هم ورزش های رزمی رشته هایی زمانبر هستند و برای رسیدن به مراحل بالا در آنها نیاز به چندین سال تلاش و کوشش است. بنابراین قبل از ثبت نام در یک کلاس رزمی، خودتان را از هر لحاظ برای یک دوره چند ساله آماده کرده و از مربیان و سبک هایی که به شما وعده استادی در مدت زمان کوتاه را می دهند برحذر باشید.

۵- نکات ایمنی را حقیقتا جدی بگیرید! بلافاصله پس از ثبت نام در یک کلاس رزمی، اقدام به تهیه وسایل ایمنی مورد نیاز کرده (همیشه از وسایل ایمنی مربوط به سبک خودتان استفاده کنید) و هرگز به خاطر پرداخت هزینه کمتر، از وسایل غیر استاندارد و بی کیفیت استفاده نکنید(چراکه گاهی اوقات خود این وسایل غیر استاندارد ممکن است شرایط آسیب دیدگی جدی شما را فراهم کنند). همچنین از مربیان و کلاسهایی هم که نکات ایمنی را جدی نمی گیرند و در کلاس آنها تمرینات غیر اصولی جریان دارد دوری کنید.

مازیار عبداللهی نیا / ماهنامه رزم آور / بهمن ۸۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.