برشی از یک مبارزه

احتمالا این تصویر کنایه آمیز رو زیاد دیدید. در یک سو «هنر رزمی» که معرف احترام، نظم و… قرار داره و یک طرف MMA که معرف خشونته. خب از روزهای نخستی که مسابقات MMA شکل گرفت این اختلاف نظر در جامعه رزمی وجود داشته. خصوصا در بین اساتید سنتی رزمی که عمدتا معتقد بودند این مسابقات با روح واقعی هنرهای رزمی منافات داره و وجهه مثبت اون رو تخریب می کنه. حقیقتش این نظر تا حدی درسته، MMA بیشتر یک بیزینسه و طبیعی است که لزوما نمی تونه معرف خوبی برای مفهوم واقعی هنرهای رزمی در بعد اخلاقی باشه.

ma_mma

Photo source: themmabible.com

اما درعین حال نباید نگاه صفر و صدی به موضوع داشت، MMA خصوصا در بعد فنی خدمت بزرگی به جامعه هنرهای رزمی کرده و اتفاقا میدانی رو برای اساتید و کارشناسان مهیا کرده که قبلا در اختیارشان نبود. حتما شنیدید می گن پشت خیلی از جنگهایی که راه می افته قدرتهای بزرگ قرار دارن و این جنگها فرصتی برای اونهاست تا سلاحهای ساخت خودشون رو در یک میدان واقعی تست بزنند. کمی خبیثانه است اما می شه به مسابقات MMA هم به همین شکل نگاه کرد! میدانی که می شه در اون کارکرد واقعی تکنیکهای رزمی رو-البته تا حدی- دید و محک زد.

جالب و آموزنده است وقتی شما چیزهای رو که خوندید، شنیدید، یاد گرفتید اما هیچ وقت این امکان پیش نیامده که عملا اونها رو تجربه کنید یا در یک میدان واقعی کارکردشون رو ببینید در این مسابقات شاهدش باشید. اینکه برخی از تکنیکها چقدر کاربردی هستند و برخی برخلاف آنچه تصور می شد چندان کارا نیستند. یا برخی از اصول و استراتژی های قدیمی رزمی چگونه در این مسابقات نمود پیدا می کنند. به نظرم آنالیز این مسابقات نه فقط برای فایترها که برای اساتید رزمی (جدای اینکه موافق یا مخالف این مسابقات باشند) هم خالی از فایده نیست. به ذهنم رسید از این به بعد پستهایی رو به اسم «برشی از یک مبارزه» به همین موضوع اختصاص بدم که مثلا یک صحنه از یک مبارزه رو و درسی که می شه ازش گرفت با هم بررسی کنیم. خیلی خوب می شه اگر فایترها و مربیانی هم که در این پیج حضور دارند نظرات خودشون رو درباره اون صحنه بیان کنند تا همه استفاده کنیم. به نظرم بخش بدی نمی شه، حداقل نسبت به پستهای انتقادی کمتر باعث سوتفاهم می شه! قسمت اولش رو تو پست بعدی می ذارم، حالا البته اول کار زیاد سخت نگیرید به امید خدا یواش یواش شکل واقعی خودش رو پیدا می کنه، بحثهاش رو فنی تر می کنیم و به کمک هم و از هم چیز یاد می گیریم.

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.