برشی از یک مبارزه(۲)

وقتی حریف رگباری و پی در پی به سمت شما حمله می کنه، بهترین واکنش چیست؟ بلوکه کردن ضربه؟ ضدحمله روی حمله حریف؟ گریز از حمله حریف به طرفین؟ عقب کشیدن؟ و… خب اولا می دونیم که یک جواب مطلق برای این سئوالات وجود نداره، بسته به شرایط و روند مبارزه، مهارت و تجربه ما و مهارت حریف و خیلی عوامل دیگه، پاسخ می تونه متفاوت باشه. و باز می دونیم که در بیشتر مواقع خصوصا وقتی با حملات ناگهانی مواجه بشیم واکنش ما بیشتر از اینکه خودآگاه باشه ناخودآگاهه و بسته به تمریناتی که از قبل برای چنین شرایطی داشتیم بدنمان واکنش نشان خواهد داد. با این حال به نظر می رسه بشه گفت در چنین شرایطی عقب کشیدن خطی بدون اینکه از این عقب کشیدن استراتژی خاصی رو دنبال کنیم یکی از پر ریسک ترین واکنش هاست. درواقع در این شرایط هر گامی که به عقب برمی داریم می تواند به این معنی باشد که شانس مجددی به حریف برای تکرار ضربه اش داده ایم.

در این صحنه مبارزه بین امیر علی اکبری و کروکاپ به خوبی این موضوع رو می بینید؛ کروکاپ حملات رگباری خودش رو شروع می کنه… امیر به سمت عقب حرکت می کنه …هرگام به عقب او این شانس رو به کروکاپ می ده که ضربه ناموفقش رو تکرار کنه…ضربه اول نمی خوره، ضربه دوم نمی خوره، ضربه سوم نمی خوره، اما بالاخره ضربه چهارم اصابت می کنه و کار مبارزه رو تموم می کنه!

به نظرمی رسه در چنین شرایطی ایجاد وقفه در موج حملات حریف گزینه بهتری باشه، مثلا درصورت امکان کلینچ کردن یا گریز ناگهانی به طرفین که باعث مکس حریف برای تغییر زاویه از خط حمله مستقیم بشه. نظر شما چیه؟ اگر فایتر هستید و در شرایط مشابه قرار گرفته اید، بهترین واکنش در چنین شرایطی رو چی می دونید؟ اگر مربی هستید فکر می کنید چه تمریناتی می شه برای فایترها درنظر گرفت که در چنین موقعیتی واکنش مناسب تری داشته باشند؟

البته تکرار می کنم که هیچ قانون مطلقی وجود نداره و داشتیم فایترهایی که در موقعیت مشابه به همین شکل شروع به عقب کشیدن کرده اند و موفق شده اند دربین حملات حریف روزنه ای پیدا و با یک ضربه غافلگیرکننده نتیجه را به نفع خود تمام کنند.

درست قبل از این صحنه، امیر تقریبا ناک داون شده بود، در چنین شرایطی اونچه اتفاق می افته بیشتر واکنش غریزی بدن برای گریز از وضعیت بوجود آمده است، باید قبول کرد مواقعی هست که اونچه در مبارزه اتفاق می افته حداقل در اون لحظه خاص اجتناب ناپذیره.

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.