حفاظت از پوست در باشگاههای رزمی

تاتامی یا کف پوش سالن، کیسه بوکس ها و بطور کلی محیط باشگاههای رزمی جای مناسبی برای رشد انواع باکتری های است و عدم رعایت بهداشت می تونه ورزشکار رو در معرض انواع و اقسام بیماری های پوستی قرار بده. زمان ما که کلا کف سالنها موزاییک بود! از نظر ایمنی خطرناک اما با یه تی کشیدن حداقل از نظر ظاهری تمیز می شد! اما کف پوشهای امروزی در عین ایمنی مرتب عرق رو به خودشون جذب می کنن و بعید می دونم باشگاهدارهای ما خیلی اهل ضدعفونی کردن و این داستانا باشن. خانم «لیلیان دیکمنز» فایتر موی تای اهل استرالیا از اونجایی که در کار مدلینگ هم هست و می دیده جوش زدن و التهابات پوستی که تو باشگاه دچارش می شده باعث می شه بعد از هربار عکسبردای مجبور باشن برای ادیت چهره و حذف جوشها وقت اضافی صرف کنند، چند راهکار ساده رو پی می گیره و به شما هم پیشنهاد می ده.

منبع: fightmag.com.au

البته همه ما این نکات ساده بهداشتی رو می دونیم ولی معمولا زیاد جدی نمی گیرم و رعایتشون نمی کنیم.

نکته اول؛ هیچوقت سعی نکنید حین تمرین، با دست و دستکشتون عرق صورتتون رو پاک کنید. دستکش و دستاتون بر اثر تماس با کیسه بوکس، بدن حریف و کف پوش سالن به شدت می تونه آلوده باشه و تماسش با صورت این آلودگی رو منتقل کنه. بهتره همیشه یک حوله خشک و تمیز دم دستتون باشه و برای خشک کردن عرق سر و صورت از اون حوله استفاده کنید.

نکته دوم؛ پس از پایان تمرین اگر امکان یا فرصت دوش گرفتن ندارید، حداقل دست و صورتتون رو تا رسیدن به منزل بشویید. همراه داشتن و استفاده  از یکی از این محلولهای پاک کننده صورت هم بد فکری نیست.

نکته سوم، این یکی زیاد ورزشی نیست اما بهتره حداقل هفته ای یک بار روبالشتی خودتون رو بشویید، در پیشگیری از بیماری یا التهاب پوست خیلی موثره.

دو نکته رو هم چون برای خودم تجربه شده اضافه کنم، برای مورد اولی که بالا اشاره شد، بیشتر چون عرق سر و پیشونی وارد چشمها می شه باعث می شه ناخوداگاه هی دستمون رو به سمت صورت ببریم، استفاده از «هد بند» در حین تمرین تا حد زیادی عرق سر و پیشانی رو جذب و این مشکل رو کم می کنه. دوم  بحث دستکشه، خب بیشتر دستکشهایی که ما استفاده می کنیم بعضا از جنسهای مرغوب نیست، تهویه مناسبی نداره و اغلب قابل شستشو هم نیست. درون دستکش هم دست کاملا دم می کنه و محیطش برای رشد باکتری ها بهشه! پس تا جایی که می تونید سعی کنید حتما دستتون رو بانداژ کنید، بیشتر عرق دستتون رو این باند به خودش جذب می کنه و بعد از تمرین مثل لباسهاتون می تونید به راحتی بشوییدش.

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.