داستان رنکینگ در MMA

این چند روز با مطرح شدن برخی ادعاها مثل اینکه فایتر ما رتبه اش فلانه پس یعنی از ۷۰ درصد فایترهای UFC و Bellator بالاتره! بحث مربوط به رنکینگ در MMA داغ شده. یعنی ظاهرا هنوز بازی با داستان رکوردهای Sherdog تموم نشده با داستان رنکینگ روبرو شدیم.

اولا ما در MMA یک رنکینگ واحد و رسمی نداریم. هر سازمان رنکینگ خودش رو داره، برخی از سایتهای خبری هم رنکینگی ارائه می دن که معمولا هم فقط ۱۰ نفر اول هر وزن رو شامل می شه. از چند سال قبل سایت FightMatrix هم شروع به ارائه یک رنکینگ کلی از فایترها کرده.

این رنکینگ ها می تونه میزان اکتیو بودن و روند حرکت یک فایتر در یک پروسه زمانی رو نشون بده، ولی نکته مهم اینه که واقعا ارزش فنی نداره و بالا یا پایین بودن یک فایتر در اونها لزوما نشان دهنده توان فنی بالاتر یا پایین ترش نیست. فاکتورهای مختلفی برای این رنکینگ ها درنظر گرفته می شه که عموما شامل تعداد مبارزات و برد و باخت ها می شه. حالا فرض کنید که مبارزی در ۶ ماه گذشته ۲ تا باخت داشته و مبارز دیگری ۲ تا برد، خب رنکینگ اون فایتر اولی میاد پایین و رتبه فایتر دوم می ره بالا. اما وقتی ریز می شید می بینید برای مثال اون فایتر اول ۲ تا باختش رو تو UFC داده و اون فایتر دوم ۲ تا بردش رو تو یه سازمان گمنام به دست آورده! یا مثلا یک فایتر در ۳ ماه گذشته هیچ مبارزه ای نداشته و یک فایتر دیگه با شرکت در یک رویداد تورنمنت گونه در عرض ۲ روز ۴ تا مبارزه کرده و رنکش اومده بالا! می بینید که این بالا و پایین رفتن لزوما نشان توان فنی و سطح فایتر نیست.

بنابراین اینکه رتبه فایتر ما فلانه پس از بیشتر فایترهای UFC بالاتره یا من رتبم داره می ره بالا دیگه مجبورن من رو تو UFC قبول کنن و ادعاهایی از این دست که این چند روزه داره مطرح می شه بیشتر به شوخی شبیهه.

هروقت خواستید ارزش فنی بالا و پایین بودن در اینجور رنکینگ ها رو متوجه بشید یک نگاه به رنکینگ FIFA در فوتبال بندازید! تیمهایی مثل کره جنوبی و ژاپن در این رنکینگ از ایران پایین تر هستند اما کافیه بازی اونها در جام جهانی رو با بازی ایران مقایسه کنید تا متوجه بشید کی از کی پایین تره.

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.