صرف مجاز بودن یک حرکت به معنی درست و قابل دفاع بودن آن نیست

همونطور که احتمالا در جریان هستید سه چهار روز پیش در چهارچوب رقابتهای  UFC239 “ماسویدال” با یک “فلایینگ نی کیک” در همون ابتدای مبارزه “بن اسکرن” رو شکست داد. اما همین مبارزه کوتاه حاشیه هایی هم داشت. زمانی که مشخص بود “بن” ناک اوت شده و قبل از توقف مبارزه توسط داور –  ماسویدال دو ضربه مشت دیگه هم به اسکرن که روی زمین افتاده بود زد. این حرکت انتقادهایی رو در پی داشت. ماسویدال اما در کنفرانس مطبوعاتی از حرکت خودش دفاع کرد و گفت: این کار ضروری بود، داور من رو متوقف نکرده بود و کار من اینه که به حریف ضربه بزنم تا داور متوقفم کنه. کسایی که به این مساله انتقاد می کنن بهتره به جای  MMA برگردن سراغ تماشای فوتبال.

ماسویدال از نظر قانونی درست می گه، کار اون خلاف قوانین نبوده اما این به اون معنی نیست که غیر اخلاقی هم نبوده. این شبیه همون توجیه هایی است که خیلی ها وقتی کار غیر اخلاقی ازشون سرمی زنه به زبون میارن و میگن چون قوانین این اجازه رو می ده یا چون قوانین چنین حرکت یا رفتاری رو منع نکرده پس انجامش مشکلی نیست.

درواقع باید حواسمون باشه که اگرچه قانونگرایی یک رفتار مثبته، اما صرف رعایت قانون لزوما به معنی اخلاقی بودن ما نیست. اگر شما موقع رانندگی قوانین رو رعایت می کنید تا جریمه نشید، اگر نسبت به دیگران بی احترامی نمی کنید چون ممکنه ازتون شکایت کنن و امثالهم، شما آدم قانونگرایی هستید اما لزوما آدم اخلاقی نیستید! زمانی شما یک آدم اخلاقی محسوب می شید که حتی اگر ترس از برخورد قانونی یا جریمه ای هم در کار نبود باز هم اون حرکت رو چون از دیدتون درست و اخلاقی نیست انجام نمی دادید.

در MMA هم با یک سری قوانین طرفیم که به شما اجازه کارهایی رو می ده و یا منعی برای برخی رفتار نداره، اما فایتر تو همین دایره هم فارغ از مجاز بودن یا مجاز نبودنش می تونه تصمیم بگیره که چه رفتاری داشته باشه یا نداشته باشه. صرف غیرقانونی نبودن یک حرکت به معنی درست و قابل دفاع بودنش نیست.

پ.ن: بخشی از این ماجرا هم البته به بی احترامی های “بن” قبل از مبارزه برمی گرده که متاسفانه یک بار دیگه نشون داد ترش تاکهای بی حساب و کتاب اثراتش همیشه در حد حرف باقی نمی مونه و می تونه اثرات ثانویه ناخوشایندی هم درپی داشته باشه.

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.