ویروس کرونا و باشگاه های رزمی

کرونا ویروس این روزها نه تنها باعث کنسل یا تعویق برگزاری بیشتر رویدادهای رزمی شده که باعث شده در برخی از کشورهای درگیر مثل ایران، تصمیم به تعطیلی باشگاهها گرفته بشه که تصمیم درستی هم بوده. اما اگر این شرایط ادامه پیدا کنه و منع قانونی هم اعمال نشه، بعید نیست یواش یواش برخی از باشگاهها دوباره شروع به کار کنن و بدون شک مهمترین چالش اونها در این شرایط، پیدا کردن راهکارهایی برای رعایت اصول بهداشتی، کاهش خطر و متقاعد کردن مراجعین به این تمهیداته. الان خیلی از مربی ها در کشورهای درگیر دارن روی این موضوع بحث می کنن و راهکار پیشنهاد می دن. شاید بد نباشه نگاهی بندازیم به برخی از این راهکارها:

ویروس کرونا و باشگاه های رزمی
  • از اونجایی که با تماس نزدیک احتمال انتقال ویروس بیشتر می­شه، تو این ماهها باید تمرینات دونفره که نیاز به تماس فیزیکی داره رو حذف یا به حداقل رسوند خصوصا در رشته های گلاویزی.
  • بهتره تعداد هنرجوها در هر سانس رو کاهش بدیم.
  • بهتره شدت تمرینات تو این چندماه کمتر از مواقع معمول باشه.
  • ضدعفونی کردن وسایل مثل میت ها، کیسه و سایر وسایل باشگاه که حتما باید صورت بگیره. اما باید مراقب بود ضدعفونی قسمتهای دور از دید مثل رختکن، کمدهای رختکن و… از قلم نیفته.
  • به نظر میاد یکی از بزرگترین مشکلات باشگاه های رزمی تشک باشه، چون شستن و ضدعفونی مکررش در یک روز دشواره و از طرفی چون در کلاسهای رزمی ورزشکاران کفش نمی پوشن، پای برهنه در طول تمرین با تشک در تماسه. شاید بد نباشه که تو این مدت ورزشکاران درصورت امکان موقع تمرین جوراب بپوشن تا تماس مسقیم کمی کمتر بشه. بعد از تمرین جورابها رو باید تو کیسه پلاستکی گذاشت. بلافاصله هم دست ها و درصورت امکان پاها شسته بشن.
  • محلول ضدعفونی حتما باید در ورودی باشگاه، در رختکن و… برای استفاده هنرجوها و مراجعین در دسترس باشه. البته بهتره به هنرجوها توصیه بشه شخصا هم محلول ضدعفونی همراه خودشون داشته باشن.
  • بهتره پوسترهایی که رعایت نکات بهداشتی رو گوشزد می کنن جهت یادآوری در محل های مختلف باشگاه نصب بشه، حتی ایده خوبیه اگر راهنمای خاص برای هنرجوهای رزمی تهیه و در اختیارشون قرار بگیره. مثلا یادآوری اینکه:
  • بهتره لباس تمرین تو اولین فرصت بعد از تمرین شسته بشه. حتی کمربند.
  • ضدعفونی دستکش ها و سایر وسایل شخصی هم نباید فراموش بشه. دسترسی به داخل دستکش معمولا مشکله؛ راهکار پیشنهادی اینه که دستتون رو (ترجیحا یک دستکش پلاستیکی یکبارمصرف دستتون کنید) کاملا الکل اسپری کنید و بلافاصله قبل از اینکه خشک بشه دست آغشته به الکل رو داخل دستکش کنید و بچرخونید.

شما چه راهکارهای دیگه ای به نظرتون می رسه؟

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.