بررسی یک تصور غلط درباره درگیری های خیابانی

این کلیپ رو این یکی دو روز زیاد دیدیم. حالا ما کاری به واقعی یا ساختگی بودنش نداریم، به بهانه این کلیپ می خوایم به یکی از تصورات اشتباه بخشی از رزمی کاران به درگیری های خیابونی بپردازیم.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Maziar Abdollahinia (@maziabd) on

 

تو پیج های رزمی که این کلیپ منتشر شده کامنتهایی شبیه به:

— بابا من خودم رزمی کارم کسی با قمه اینطوری حمله نمی کنه

— من خودم بیست ساله رزمی کار می کنم یارو چرا وایستاده و با اون دستش هیچ کاری نمی کنه

و …

کامنت هایی که طرف از دید خودش حالا درست  وغلط رفتار اون مهاجم فرضی رو با اصول کلاسیک رزمی بررسی و بعد نتیجه گیری کرده. این نگاه یکی از رایج ترین تصورات غلط در مورد درگیری های خیابونیه. این که تصور کنیم یک مهاجم لزوما طبق قاعده و منطقی که شما در کلاس های رزمی یاد گرفتید حمله می کنه یا واکنش هاش روی اون اصولی است که از دید شما قاعدتا باید باشه. خیلی از اوباش باوجود اینکه سلاح سرد حمل می کنن و اعتماد به نفس بالایی دارن اما روش مبارزه اونها بعضا بسیارغیر اصولی و آماتوره. و اتفاقا یکی از دلایلی که می تونه اونها رو خطرناک کنه همینه، و اتفاقا یکی از دلایلی که برخی از رزمی کارها با سالها تمرین در یک درگیری خیابونی مغلوب می شن و بعد رای به غیر کاربردی بودن هنرهای رزمی می دن هم همینه! درواقع قرار گرفتن یک فرد غیر آموزش دیده در مقابل یک رزمی کار لزوما همیشه به نفع اون رزمی کار نیست. بچه هایی که رشته هایی مثل جودو، جوجیتسو و امثالهم  کار می کنن شاید براشون پیش اومده باشه که بخوان یک تکنیکی که تازه یاد گرفتن رو روی دوست و آشنایی اجرا کنن(که خب البته کار درستی نیست) و بعد اون بابا دستش رو کشیده باشه و به قولی تکنیک رو خراب کرده باشه. یعنی می بینی تکنیکی که تو باشگاه انجام داده بودی رو نتونستی روی یک فرد عادی اجرا کنی.

وقتی کسی با روش غیراصولی به شما حمله می کنه دو حالت ممکنه اتفاق بیفته؛ یکی اینکه شما به راحتی از اون اشتباه استفاده و طرف رو مغلوب کنید، و یک احتمال دیگه که کمتر بهش توجه می شه اینکه برعکس، چون اصلا توقع اون واکنش رو نداشتید تمام فرضیاتتون به هم بریزه. ذهن خیلی از رزمی کارها با حمله و دفاع بر اساس اون رشته ای که آموزش دیدن شکل گرفته، وقتی کسی با همون اصول بهشون حمله کنه می تونن واکنش مناسب نشون بدن، اما وقتی کسی طوری حمله کنه که خلاف اصول مبارزه و آموخته های اونهاست کاملا غافلگیر می شن.

شما یک راننده ماهر و با تجربه، آیا وسط یک جاده اون راننده ماهر دیگه بیشتر می تونه براتون مشکل ایجاد کنه و باعث تصادف بشه یا یک راننده کم تجربه تازه کار؟ قطعا اون راننده تازه کار. چون رفتار و واکنش های اون راننده با تجربه برای شما قابل پیشبینی تره، اما اون راننده کم تجربه است که ممکنه یک دفعه جایی که باید ترمز کنه گاز بده یا جایی که باید سرعت بگیره ترمز کنه و باعث حادثه بشه. خلاصه اینکه هیچوقت در درگیری های خیابونی توقع نداشته باشید طرف طبق اصول کلاسیک رزمی مبارزه کنه و تصور هم نکنید عدم آشنایی طرف با فنون رزمی لزوما همیشه به نفع شماست. می تونه باشه، می تونه نباشه اگر آمادگی ذهنی لازم رو براش نداشته باشید.

مازیار عبداللهی نیا

دوره جامع “بقا در شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.