جهانی شدن به سبک ایرانی

همه می دانیم که رشته «کشتی» از سابقه تاریخی در ایران برخورداره و به نوعی ورزش ملی ما محسوب میشه. همیشه به این موضوع فکر می کردم که کشتی های محلی ما که در بیشتر استانهای کشور به شکل و شمایل بومی تمرین می شه خیلی جای کار داره و اگر یک کار پژوهشی درست و حسابی روی اونها بشه، چه بسا بشه انونها رو به عنوان استایلهای سنتی کشتی به دنیا معرفی کرد. چند روز پیش اتفاقی چشمم به این خبر افتاد که «کشتی گیله مردی ثبت جهانی شد». خب هم هیجان زده شدم و هم کنجکاو. گفتم انگار بالاخره یه عده به فکر افتادن و داره اتفاق های خوبی میافته. اما… اما… اما وقتی متوجه شدم جریان از چه قراره رسما هنگ کردم! حالا ببینید جریان از چه قراره:

کسانی که احتمالا نمی دانند بدانند از عجایب کشور ما یکی هم این است که ما در ایران در جمع فدراسیون های رزمی فدراسیونی داریم با عنوان «فدراسیون کونگ فو» که البته این فدراسیون هیچ ربطی به هنر رزمی چینی «کونگ فو» ندارد! بلکه زیرمجموعه آن رشته هایی ایرانی هستند! از چهار- پنج سال پیش هرچه کارشناسان فریاد زدند که بابا آخه نمیشه که اسم یک رشته چینی رو وردارین بذارین روی یک رشته ی ایرانی هم هیچ کس به هیج جایش نگرفت! دوستان مشغول در این فدراسیون هم آنقدر اعتماد به نفس شان بالاست که حتی به این هم بسنده نکردند وچندی پیش سازمانی با عنوان اتحادیه جهانی انجمن های کونگ فو به اختصار «ووکا» تاسیس فرمودند و لشگرکشی فرمودند به اجلاس «اسپرت اکورد» که آآآآییی ما می خواهیم کونگ فو را جهانی کنیم!! خب می شد پیش بینی کرد که حاصل کار چیست؛ فدراسیون بین المللی ووشو(کونگ فو) IWUF زرتی زد تو خالشون که های عمو کجا با این عجله؟ گفتن دنیا هرکی به هرکیه اما دیگه نه اونقدر! کونگ فو که مال ماست و جهانی هم هست؟ شما چی می گین این وسط ؟! این دوستان عزیز ما هم دیدند نخیر، زندگی آنقدرها هم که آنها فکر می کردند شیرین نیست و دست از پا درازتر برگشتند. اما از آنجا که کوه هم اعتماد به نفسشان را جابجا نمی کند گفتند خیلی خوب، حالا از این پس در عرصه جهانی اسم خودمان را عوض می کنیم و از این به بعد به جای «ووکا» می شویم «ووتا»! اما در عرصه داخلی (که لابد هرکی به هرکی است) همچنان با همان نام کونگ فو عرض اندام خواهیم کرد! حالا اتفاقی که افتاده اینه که که آقایان اسم «کشتی گیله مردی» را گذاشته اند «گیلما» و بعد این «گیلما» را که ساخته خودشان است  کرده اند داخل دیگر ساخته خودشان یعنی همان «ووتا» کذایی و بعد اسم این از این جیب به اون جیب کردن را گذاشته اند ثبت جهانی!! بعد هم دبیر هیئت کونگ فو گیلان فرموده اند: «هدف نهایی فدراسیون کونگ فو ممانعت از ادامه ثبت ورزش های سنتی ایرانیان مثل چوگان، شطرنج، کبدی به نام دیگر کشورهاست»! یعنی من رسما موندم اون موقع که خدا «رو» قسمت می کرد اینها چند سری رفتن سر صف سهمیه اضافی گرفتن! یعنی از این خنده دارتر یا گریه دارتر که فدراسیونی دایه دار فرهنگ و تمدن ایران و مدعی جهانی کردن رشته های ورزشی با نام ایران در مجامع جهانی شده  که عنوان خودش عاریه گرفته شده از یک نام چینی است! آقایان! شما همان اسم چینی فدراسیون خودتان را ایرانی کنید، جهانی کردن رشته های ایرانی پیشکش!

 —

یک دیدگاه بر “جهانی شدن به سبک ایرانی
  1. امیر گفت:

    سلام با احترام. حتما ضرب المثل معروف مشت نمونه خرواره به گوش همه رسیده است. آقا جان مگه کونگ فو یک کلمه یا سبک رزمی چینی نیست؟ پس چرا تو کونگ فو توآ از شمشیر سامورایی و سای اتفاقا با همین نام اصلی آنها که کلماتی ژاپنی یا اکیناوایی هست استفاده می شود؟ حتی کلمه نانچاکو هم ژاپنیه. البته من تحقیق کرده ام و اتفاقا نانچاکو با شکل های گوناگونی در چین وجود داشته ولی نام آن چیز دیگریست. نمی گویم چون باید بروند زحمت بکشند آنرا پیدا کنند. ولی خودمونیم متاسفانه پیشکسوتان این رشته تقلبی خود عمر، جان و مال خویش را تلف نمودند ولی آیا منصفانه و اخلاقی است با سرنوشت دیگران بازی کنند؟ پدر پول بسوزه.
    خوبه که ما یک هنر رزمی ملی داشته باشیم که داریم. نقاشیهایی که از گذشته مانده نشاندهنده اینست که ایرانی ها هم هنرهای رزمی خودشان را داشته اند. مگر میشود امپراتوری به عظمت و غرور ایران داشته باشیم بدون داشتن هنر رزمی. بدون دانش فرماندهی و …. ورزش باستانی، چوب بازی و انواع کشتی مچ اندازی چوگان و غیره همه نشاندهنده این موضوع می باشد. بجای اینکه نو آوری کنیم آنچه داریم را حفظ نموده به بسط و گسترش آن بیافزاییم.
    امروزه دیگر نیازی به ابداع هنر رزمی جدیدی نیست بلکه می توان با اهمیت دادن به رزمی کاران داخلی، برگذاری مسابقات بین المللی با کیفیت و اهدا جوایز نفیس (حتی به بازندگان) اعتبار و نام جهانی پیدا کرد.
    اصلا چه کسی گفته آنها صلاحیت دارند؟ رفراندوم برگذار شده؟ پس چی؟ پدر پول بسوزه. آقا به خدا راه های بهتر، راحت تر و پر سود تری برای کسب پول هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.