آکادمی جودو IJF

یکی از وظایف اصلی هر فدراسیونی تلاش جهت پرورش مربیان کارآزموده  و ارتقاء سطح فنی و علمی اونهاست. متاسفانه در کشور ما این مسئله چندان جدی گرفته نمی شه، بیشتر فدراسونهای ما صرفا روی مدال آوری متمرکزند و فراموش کرده اند که تربیت ورزشکاران موفق منوط به در اختیار داشتن مربیان کارآزموده است.

در سال ۲۰۱۳ فدراسیون بین المللی جودو IJF با هدف برگزاری دوره های مربی گری که نسبت به دوره های رایج علمی تر باشد، با همکاری دانشگاه تربیت بدنی مجارستان، آکادمی جودو را راه اندازی کرد. این آکادمی دوره های مربیگری در سه لول مختلف برای متقاضیان ارائه می کند. بخشی از این دوره ها بصورت غیرحضوری و تئوری و بخشی هم عملی است. هزینه های این دوره ها هم برای کسانی که به عنوان یک حرفه به مربیگری نگاه کنند به نسبت منطقی و مناسب است. برای مثال هزینه لول یک مربیگری این آکادمی شامل یازده هفته آموزش آنلاین به اضافه یک هفته اقامت و آموزش عملی در کشور مجارستان مجموعا ۱۵۰۰ دلار است.

نکته تاسف آور اینکه درصورت اراده فدراسیون ما، امکان برگزاری این دوره ها به زبان فارسی و در کشور خودمان با مبلغی بسیار بسیار کمتر ممکن بود و هست. درواقع فدراسیون جهانی از همان زمان تاسیس این آکادمی اعلام کرد که درصورت درخواست فدراسیونهای ملی، متون این دروس در اختیارشون قرار می گیره تا به زبان رایج کشور ترجمه شده و جودوکاهای اون کشور بتونن به زبان خودشون این دوره ها رو بگذرونند. درضمن دوره عملی و آزمون هم با فرستادن نمایندگان فدراسیون جهانی در همون کشور برگذار بشه. هزینه هاش هم واقعا برای فدراسیون مبلغ زیادی نیست. ضمن اینکه گفته شده درصورت درخواست کمیته ملی المپیک اون کشور و موافقت کمیته بین المللی المپیک، فدراسیون جهانی می تونه تخفیفی هم برای فدراسیونها درنظر بگیره.

تا به حال از کشورهای اطراف ما به جز ترکیه و گرجستان که حتی متون این دوره ها رو هم ترجمه کرده اند تا این دروس به زبان خودشون هم در دسترس باشه، هنرجویانی از پاکستان، ارمنستان و آذربایجان در این دوره ها شرکت کرده اند. مسئولین فدراسیون ما البته احتمالا کارهای مهم تری دارند یا معتقدند سطح دوره های مربیگری ما بالاتر از این دوره هاست که تاحالا اقدامی در این زمینه انجام نداده اند!

البته از حق نگذریم مقصر فقط فدراسیون نیست، خود رزمی کاران ما هم چندان پیگیر این قضایا نیستند. اگر خود جودوکاهای ما مشتاق و پیگیر اینجور دوره ها باشند و مرتب از فدراسیونها و کمیته ملی المپیک تقاضای چنین دوره هایی داشته باشند، قاعدتا فدراسیونها هم نمی توانند تا همیشه به این نیازها بی تفاوت باقی بمانند.

اگر مشکل زبان و ویزا نداشته باشید، ظاهرا می توانید بصورت انفرادی هم برای شرکت در این دوره ها از طریق فدراسیون اقدام کنید. اطلاعات بیشتر در مورد آکادمی جودو IJF و دوره های آن در این صفحه در دسترس است:

https://academy.ijf.org

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.