آنالیز یا مغلطه؟

ساعاتی پیش دوستان در فن پیج معروف آقای امیر علی اکبری @kingaliakbari در اینستاگرام ویدئو و متنی رو با عنوان آنالیز مبارزه امیر علی اکبری منتشر کردن که طبیعتا داره تو پیجهای دیگه هم بازنشر می شه.

متن و ویدئوش رو می تونید تو پیج خودشون ببینید. تو ویدئو صحنه هایی از مبارزه الیستار آووریم با میوچیچ رو جدا و با صحنه های مشابه در مبارزه امیر علی اکبری و شلتون میکس کردن و نتیجه گرفتن گارد و مبارزه شلتون خیلی شبیه به الیستار اووریم بوده و مبارزه امیر شبیه به میوچیچ و متنی هم در زیرش نوشتن.

اینکه نباید سطح فنی یک فایتر رو از روی ظاهر فیزیکیش قضاوت کرد حرف درستیه، ما فایترهایی داریم که ظاهرشون به تنها چیزی که نمی خوره ورزشکاره اما فایترهای بزرگی هستن. اینکه مهارت عامل تاثیرگزاریه و لزوما فایترهای با هیکل بزرگ و اندام ورزیده پیروز میدان نیستند هم کاملا درسته. اگرهم قراره مبارزه بین علی اکبری و شلتون تحلیل بشه باید بی طرفانه و بدون حب و بقض انجام بشه. قاعدتا هر کدوم از طرفین برتری ها و معایبی نسبت به هم داشتن. هیچ مبارز و مبارزه  ای رو هم نباید بی اهمیت شمرد. اینها همه درست.

اما دوستان عزیز این مقایسه شما از اساس اشتباهه و مصداق اون مثل قدیمی که می گه هر گردی گردو نیست یا هرکی سیبیل داره بابای شما نیست! وقتی شما دنبال صحنه های مشابه تو یک مبارزه در یک لول دیگه می گردی یعنی دستت اونقدر خالی بوده که دلایل قانع کننده ای نداشتی و دست به دامن صحنه های مشابه شدی تا مخاطبت رو قانع کنی. این دیگه اسمش «آنالیز» نیست درواقع یک جور «مقلطه» کردنه.

درضمن اشاره کردید «بعضی دوستان که از اصلا از MMA چیزی نمی دونن فاز منفی بافی می گیرن» و«تحلیلگرای MMA تو ایران برد امیرخان رو خیلی زیبا و پر قدرت می دونن». جسارتا این به قول شما «تحلیلگرای MMA ایران» اسم ندارن؟ لطف کنید اسامیشون رو منتشر کنید تا همه باهاشون آشنا بشیم.

اگر می بینید اینقدر واکنش منفی نسبت به این مبارزه وجود داره، به جای فرافکنی به خودتون و هوچی گریهای خودتون رجوع کنید. مشکل اصلی مبارز مورد علاقه شما و مبارزاتش نیست، بزرگنمایی هایی است که صورت می گیره. وقتی با هر موضوعی احساسی برخورد می کنید، خطاهای مبارزتون رو توجیه می کنید، از حریفهای معمولی سوپراستار می سازید و از برد در یک مبارزه معمولی حماسه خلق می کنید، باید هم منتظر چنین واکنشهای منفی باشید. هیچ کس از موفقیت هموطنش ناراحت نمی شه اما به شرطی که در سطح و جایگاه خودش بهش پرداخته بشه.

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.