اندر مضرات کلاس‌های دفاع شخصی!

تعجب نکنید! درسته که «دفاع شخصی» از اون مهارت‌هایی محسوب می‌شه که دونستنش برای هرکسی توی این دور و زمونه ضروری به نظر می‌رسه، اما می‌تونه برای برخی افراد نتایج منفی ناخواسته‌ای هم در پی داشته باشه. دوتا از رایج ترین اونها که اتفاقا نقطه مقابل هم هستن فوبیا و اعتماد به نفس کاذبه.

کلاس دفاع شخصی

بذارید از «فوبیا» شروع کنیم؛

شما برای اینکه بتونید محصول یا خدمات‌تون رو به کسی بفروشید، اول باید نیاز به اون محصول یا خدمات رو درش ایجاد کنید، و بعد قانع کنیدش که شما اون کسی هستین که می‌تونه اون نیاز رو براش برطرف کنه. حالا در مورد «دفاع شخصی» اون نیاز چیه؟ «امنیت»! به همین خاطر به طور طبیعی تبلیغات کلاس‌های دفاع شخصی روی بُلد کردن حوادث جنایی، قتل، زورگیری، کیف قاپی و… متمرکزه. از اون طرف بسیاری از نکات حفاظت فردی هم به هرحال مستقیم و غیر مستقیم «اعتماد» رو نشونه رفته؛ «می‌دونید بسیاری از قتل‌ها و تجاوز‌ها  توسط کسانی اتفاق افتاده که قربانی اونها رو می‌شناخته»؟ خب، قرار گرفتن این‌ها در کنار هم می‌تونه در افراد مستعد ایجاد فوبیا کنه. این افراد وقتی در محیطی قرار می‌گیرن که مرتب در معرض اینگونه اخبار و توصیه‌ها هستن، ممکنه دچار ترس و احتیاط بیش از حد بشن تا جایی که زندگی عادی و روابط اجتماعی‌شون با مشکل مواجه می‌شه.

از اون طرف، برخی از تبلیغات و وعده‌های غلوآمیز می‌تونه در برخی دیگه از افراد – خصوصا در سنین جوانی – باعث ایجاد توهم و اعتماد به نفس کاذب بشه. این افراد با توهم رویین‌تن شدن و با این تصور که با چهار تا تکنیک و دوره دیگه از پس هرکس و هر موقعیتی برمیان و خطری تهدیدشون نمی‌کنه، گاه حتی عامدانه خودشون رو در موقعیت‌های خطرناک قرار می‌دن. نمونه‌های این دومی رو در ایران زیاد داریم. کافیه سری به پیج‌های دفاع شخصی بزنید و نگاهی به کامنت‌ها بندازین. تعداد قابل توجهی از رزمی کارانی رو می‌بینید که انگار از خداشونه به زورگیر یا سارقی بربخورن تا نشون بدن برعکس فلان آدم بی عرضه، اینا چطوری می‌تونن دمار از روزگار طرف دربیارن! خدا رو شکر که عمده اینها البته از مرحله قُمپُز در کردن جلوتر نمی‌رن، وگرنه باید بهشون می‌گفتیم به جمع قربانیان خوش اومدین!

به هرحال فوبیا و اعتماد به نفس کاذب دو مشکل ناخواسته است که ممکنه گریبان برخی از هنرجویان رو بگیره و این احتمالیه که نباید از چشم مربیان دور بمونه.

مازیار عبداللهی‌نیا

یک دیدگاه بر “اندر مضرات کلاس‌های دفاع شخصی!
  1. مریم گفت:

    مطلبتون به ریالی نمی ارزید و خالی از محتوا در حقیقت میشه گفت اسمان را به ریسمان وصل کردن

  2. Ali king گفت:

    دقیقا مشکلی که من دچارش شده بودم! خصوصا اون قسمت اعتماد به سقف که داشت واقعا کار دستم میداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.