هوست: هلندی ها به شما حسودی می کنند!

مصاحبه اختصاصی با سلطان رینگ های جهان، ارنستو هوست

وقتی طرف شما کسی مثل «ارنستو هوست» باشه، مبارزی که در عرصه ی مسابقات رینگی تقریبا هرکاری کرده و هر مقامی را به دست آورده، سئوالات شما هم می تونه به همون اندازه زیاد و متنوع باشه. حقیقتش سئوالات زیادی داشتیم که از «هوست» بپرسیم. مثلا اینکه چرا وقتی به لیست فایترهای برتر دنیا نگاه می کنیم به تعداد زیادی فایتر هلندی برمی خوریم؟ قضیه ژنتیکیه؟! یا از او بخواهیم از خاطرات سالها مبارزه اش که قطعا شنیدنی است برایمان بگوید. اما خب متاسفانه به علت فشردگی برنامه های او در چند روز اقامتش در ایران، فرصت ما برای گرفتن وقت مصاحبه کم بود. ما هم دیدیم اگر بخواهیم به امید زمانی مناسب بنشینیم ممکن است فرصت همین مصاحبه تلگرافی را هم از دست بدهیم. پس در اولین روز حضورش در ایران و در حاشیه بازدیدش از اردوی تیم ملی «موی تای»، از فرصت اندکی که پس از پایان تمرینات – هنگامی که قرار بود پیش از ترک ورزشگاه گلویی تازه کند – پیش آمد برای مصاحبه استفاده کردیم تا از زبان این مبارز خوش اخلاق و نسبتا کم حرف، کمی از حال و روز دنیای حرفه ای ها باخبر شویم، هرچند مجبور شدیم سوالات حوزه تاریخ و جغرافیا(!)  را فعلا فاکتور بگیریم. این سئوالات ماند برای دفعه بعد که گذر هوست دوباره به ایران بیفتد. خدارا چه دیدید، شاید هم گذر ما به ولایت ایشان افتاد! پس فعلا همین را از ما داشته باشید تا بعد…

Ernesto_hoost

آقای هوست،این اولین باره که به ایران اومدید، درسته؟

بله، اولین باره.

قبل از اینکه به ایران بیایید از فایترهای ایرانی شناختی داشتید؟

شناخت آنچنانی نداشتم. البته یکی از فایترهایی را که الآن اینجا(اردوی تیم ملی) دیدم، قبلا در ژاپن هم دیده بودم که خیلی هم کارش خوبه. ولی درکل همانطور که گفتم شناخت چندانی از فایترهای ایرانی نداشتم.

حالا که با تعدادی از آنها  تمرین کردید، به نظر شما در چه سطحی بودند؟

خیلی سخته که بگم در چه سطحی بودند. ظاهرشان که خوب به نظر می رسید، اما در یک ساعت و یک روز و دو روز نمی توانم در مورد سطحشان نظری بدهم. درکل، چیزی که من دیدم این بود که پایین تنه هایشان بهتر از بالاتنه شان کار می کند!  یعنی لگدها را بهتر از ضربات دست میزنند.

برویم سراغ خودتان! دوباره خیال ندارید به عنوان مبارز به عرصه رقابت های K-1 برگردید؟

نه، گمان نمی کنم به عنوان یک فایتر برگردم.

 چرا؟

خب من الان دیگر ۴۳ سال دارم و دیگر نمی توانم به فکر برگشتن باشم، خصوصا که سطح و سبک مبارزه در K-1 خیلی فرق کرده.  فکر نمی کنم برگردم….خیلی بعید می دونم، مگربه عنوان مربی برگردم.

پس نقش تجربه چی می شه؟ اصلا اینجوری می پرسم؛ شما به عنوان یک حرفه ای، فکر می کنید در رقابت هایی مثل K-1، تجربه نقش مهم تری ایفا می کنه یا نیروی جوانی؟

(کمی فکر می کند): به تنهایی نمی شه گفت کدام مهم ترند، باید ترکیبی از هردوی آنها را داشت. مثالی برایتان بزنم: من فایترهای جوانی در هلند دارم که پر انرژی و جوانند اما تجربه کافی ندارند، درمقابل  فایترهایی هم مثل من یا «پیتر آرتز» هستند که تجربه زیادی دارند اما دیگر جوان نیستند. نیروی جوانی و تجربه در کنار هم اهمیت پیدا می کنند و بدون هم فایده چندانی نخواهند داشت.

ما یک نشریه رزمی هستیم  و طبیعتا بیشتر مخاطبین ما رزمی کارند. بسیاری از رزمی کاران ایرانی هم دوست دارند روزی به یک فایتر حرفه ای تبدیل شده و وارد  دنیای مسابقات شوند. شما به عنوان یک مبارز حرفه ای چه توصیه ای برای آنان دارید؟ فکر می کنید آنها باید چه مسیری را طی کنند؟

تنها پیشنهاد یا توصیه ای که من می توانم بکنم این است که بگویم راهش این است  بروند و در کشورهایی مثل هلند که حرفه ای هستند تمرین کنند.(به این می گن پیشنهاد از نوع مرفهین بی درد!)

 رقابت هایی مثل رقابت های MMA این روزها خیلی گسترش پیدا کرده و حتما شما هم با این مسابقات آشنا هستید. تا به حال از شما دعوت شده در این مبارزات شرکت کنید؟

(قبل از تمام شدن سئوال جواب می دهد): اتفاقا به تازگی در لوس آنجلس مسابقاتشان را از نزدیک دیده ام…

خودتان در این مسابقات شرکت نکرده اید؟

 نه! فقط مسابقاتشان را تماشا کردم، خودم تا به حال در این دست مسابقات شرکت نکرده ام.

 وضعیت فایترهای حرفه ای خیلی فرق کرده و این روزها صحبت از جوایز و قراردادهای چند صد هزار دلاری  می شه، فکر می کنید یک روز ممکنه درآمد فایترهای حرفه ای به پای درآمد فوتبالیست ها برسه؟!

فکر نمی کنم این اتفاق بیافتد! البته در آمریکا دیده ام که سازمان هایی مثل UFC و برگزارکنندگان مسابقات MMA جایزه های بزرگی می دهند و گاها میلیونی هزینه می کنند که البته این از خصیصه های آمریکاست. مثلا  اخیرا یکی از دوستان  خودم قراردادی امضا کرده به مبلغ ۱۶ میلیون دلار!

دراین هنگام هوست یک نگاه به یخ های لیوانش که درحال آب شدن بود می انداخت و یک نگاه هم به ما! خب دلمان سوخت دیگر! دیدیم بهتر است مصاحبه را تمام کنیم!

 ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، در پایان اگر صحبت یا پیامی برای رزمی کاران ایرانی دارید، نشریه ما خوشحال می شود ناقل پیام شما به آنها باشد..

می بینم که امکانات خوبی برای تمرین کردن برایتان فراهم است، تنها راه موفقیت این است که سخت تمرین کنید و در مسیر پیشرفت هنرهای رزمی ایران جدی باشید . اگر مردم کشور من بیایند و این سالن شما را ببینند، حتما به شما حسودی می کنند! در هلند ما چنین سالن بزرگی با این امکانات برای تمرین کردن نداریم!

البته نمی دانیم این جمله آخر هوست را به حساب تعارف کردنش بگذاریم یا جدی بگیریم؟! به هرحال این دفعه که سری به باشگاه خودتان زدید، سعی کنید با” چشم دل” به در و دیوارش نگاه کنید!

   ارنستو در یک نگاه:

نام: ارنستو فریتس

نام خانوادگی: هوست

ملقب به: آقای کامل (Mr.Perfect)

متولد: ۱۱ جولای ۱۹۶۵

محل تولد: شهر هیمسکرک، هلند

ملیت: هلندی (اجداد او سورینامی بوده اند)

قد: ۱۸۹ سانتی متر

وزن: ۱۰۸ کیلوگرم

وضعیت تاهل: ازدواج کرده و به همراه همسرش “دورین”، و فرزندانش در شهر “هورن” هلند زندگی می کند.

سابقه ورزشی: ابتدا فوتبال بازی می کرده اما چندان از آن لذت نمی برده است، سپس از ۱۵ سالگی به باشگاه سوکاندو(sokundo) رفته و به موی تای روی میاورد.

سبک رزمی: کیک بوکسینگ، موی تای، ساواته

مربی: Johan vos

باشگاه: تیم آقای کامل (TEAM Mr.Perfect)

اولین عنوان جهانی: کسب مقام قهرمانی جهان در رشته ساواته  به سال ۱۹۸۹

مبارزه ای که در خاطرش مانده: شکست دادن “ریک روفوس” در چهارچوب مسابقات قهرمانی فول کنتاکت جهان که در سال ۱۹۹۴ توسط سازمان ISKA برگزار شده بود.

رکوردها: ۱۱۸ مبارزه؛ ۹۸ پیروزی(۶۲ پیروزی با ناک اوت)، ۱۹ شکست و ۱ تساوی

کشورهایی که دوست دارد هنگام تعطیلات به آنجا سفر کند: ترکیه و سورینام (شاید در آینده ایران هم به آنها اضافه شود!)

غذای مورد علاقه: برنج با جوجه(همان جوجه کباب خودمان!) و خوراک سبزیجات سورینامی

رنگ مورد علاقه: آبی

موسیقی مورد علاقه: همه رقم!

احساس رضایت: وقتی که نسبت به خودش احساس خوبی داشته باشد.

احساس شادی: وقتی فرزندانش خوشحال باشند.

عصبی می شود از: هرنوع ظلم و بی عدالتی

با اهمیت ترین عناوینی که کسب کرده است:

 

۱۹۸۷ قهرمان موی تای هلند

۱۹۸۸ قهرمان موی تای اروپا، هلند

۱۹۸۸ قهرمان فول کنتاکت اروپا (سازمان ISKA)، فرانسه

۱۹۸۸ قهرمان ساواته اروپا، فرانسه،

۱۹۸۸ قهرمان کیک بوکسینگ اروپا (سازمان WKA)، فرانسه

۱۹۸۹ قهرمان ساواته جهان، فرانسه

۱۹۸۹ قهرمان موی تای جهان، هلند

۱۹۹۰ قهرمان کیک بوکسینگ جهان (سازمان WKA)، هلند

۱۹۹۰ قهرمان کیک بوکسینگ جهان (سازمان IKBF )

۱۹۹۳ قهرمان مسابقات جایزه بزرگ K-2   توکیو، ژاپن

۱۹۹۴ قهرمان مسابقات جایزه بزرگ  K-2  آمستردام، هلند

(برگزارکنندگان مسابقات K-1 در سالهای نخست فعالیتشان، مسابقات دیگری از جمله مسابقات K-2 را نیز درکنار مسابقات اصلی برگزار می کردند)

۱۹۹۴ قهرمان فول کنتاکت جهان (سازمان ISKA)، فرانسه

۱۹۹۷ قهرمان مسابقات جایزه بزرگ K-1  توکیو،ژاپن

۱۹۹۹ قهرمان مسابقات جایزه بزرگ K-1  توکیو، ژاپن

۲۰۰۰ قهرمان مسابقات جایزه بزرگ K-1  توکیو،ژاپن

۲۰۰۰ فینالیست مسابقات جایزه بزرگ  K-1  در ناگویا

۲۰۰۱ قهرمان مسابقات جایزه بزرگ K-1 ملبورن

۲۰۰۲ قهرمان مسابقات جایزه بزرگ K-1

۲۰۰۶ مقام سوم مسابقات جایزه بزرگ K-1 و خداحافظی از مسابقات

او پس از کناره گیری از مسابقات، همچنان در عرصه رزمی حضور پررنگی دارد و حالا به عنوان مربی فعالیت می کند. وی به طور خاص برای موفقیت “پاول اسلوینسکی” در مسابقات K-1 تلاش زیادی کرده، ضمن آنکه سابقه تمرین با برخی از مبارزین PRIDE و UFC همچون “فدر املیاننکو”و”آنتونی هاردانک” را نیز دارد.

 —

مصاحبه از مازیار عبداللهی نیا / ماهنامه رزم آور / اسفند ۸۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.