لباس ضد ضربه هوشمند؛ رقابتهای رزمی متحول خواهند شد؟

 رقابتهای ورزشهای رزمی معمولا آن توقعی را که برخی از ورزشکاران و مخاطبین دارند برآورده نمی کنند. علت آن هم مشخص است؛ شما نمی توانید در رقابتها از همه تکنیکها بصورت واقعی و با برخورد کامل استفاده کنید چراکه چنین کاری با آسیب دیدگی های گاه غیرقابل جبران طرفهای مبارزه همراه خواهد بود. رقابتهای هنرهای رزمی ترکیبی MMA هم اگرچه تا حدی محدودیت ها را کم و توانسته مخاطبین زیادی جذب کند، اما از طرفی با ریسک بالای آسیب دیدگی مبارزین منتقدانی هم دارد. ازطرفی درصد زیادی از هنرهای رزمی هم وجود دارند که مبتنی بر استفاده از سلاح های سنتی رزمی هستند و رزمی کاران این رشته ها حتی در همان حد هم امکان شرکت در رقابتهای ورزشی را ندارند. اما شاید به زودی همه این محدودیت ها به فراموشی سپرده شوند!

بتازگی یک شرکت استرالیایی زره پوش یا بهتر بگوییم یک لباس هوشمند ضدضربه تولید کرده است که نه تنها در برابر انواع ضربات و سلاح های رزمی مثل چوب، شمشیر و چاقو مقاوم است و در درگیریهای واقعی کاربرد دارد، بلکه با سنسورهای بکاررفته در آن و نرم افزار ویژه اش می تواند در لحظه میزان قدرت و خطر یک ضربه را هم به دقت ارزیابی کند. چنین لباسی قطعا مشتریان زیاد و متنوعی از بین مربیان، محققین و پژوهشگران هنرهای رزمی و دفاع شخصی خواهد داشت. اما آنچه تولیدکنندگان آن درنظر دارند فراتر از این حرفهاست. آنها به فکر راه اندازی یک رقابت جدید جهانی در هنرهای رزمی هستند که برای نخستین بار در تاریخ امکان مبارزه کاملا واقعی را آن هم با سلاح های سنتی رزمی فراهم خواهد کرد! به زبان ساده تر، برای نخستن بار پای سلاحهای رزمی هم به دنیای رقابتهای رزمی باز خواهد شد، البته بدون ریسک آسیب دیدگی! آنها به این فکر می کنند که در کنار مسابقاتی مثل UFC رقابتهایی برای اساتید و مبارزین سلاح به دنیا عرضه کنند و به موفقیت این ایده هم بسیار خوشبین هستند. چنین رقابتی احتمالا فوق العاده خواهد بود و یک شوک جدید به دنیای رقابتهای رزمی وارد خواهد کرد. البته اگر این لباسها از انعطاف پذیری کافی برخوردار باشند، احتمالا دیگر رقابتهای رزمی رایج امروزی را هم دگرگون خواهند کرد. در حال حاضر محدودیت هایی که در رقابتهای مختلف از MMA گرفته تا مسابقات کنترلی کاراته، تکواندو و… وجود دارند بیتشر به خاطر خطر آسیب دیدگی است. حال با این لباس اگر رسیک آسیب پذیری ورزشکاران از بین برود دیگر این محدودیت ها هم موضوعیت نخواهند داشت. تمرینات دفاع شخصی هم که نیاز است تا حد امکان واقعی باشند با این لباس متحول و کلاسهای دفاع شخصی بسیار واقعی تر خواهند شد.

این لباس هوشمند توسط برخی از متخصصان ذبده هنرهای رزمی آزمایش شده است اما هنوز اعلام نشده دقیقا کی به بازار عرضه خواهد شد و قیمت آن در چه حدودی خواهد بود. با این وجود به نظر می رسد قضیه کاملا جدی است و نهایتا تا سه سال آینده باید منتظر ورود این لباس ضدضربه و همه ی تحولاتی که با خود به همراه خواهد آورد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.