MMA خطرناک ترین رشته ورزشی تشخیص داده شد

نتایج پژوهشهای صورت گرفته در دانشگاه تورنتو که در ژورنال پزشکی ورزشی آمریکا منتشر شده MMA_smallاست نشان می دهد که طبق نظر محققین،MMA از لحاظ احتمال آسیب های مغزی خطرناکترین رشته ورزشی شناخته شده است. گفته شده این نخستین تحقیق علمی است که خطرات رقابتهای MMA را با دیگر رشته های پربرخورد ورزشی مقایسه کرده است. محققین با آنالیز اطلاعات موجود و بررسی ویدئوهای رقابتهای UFC در ۷ سال گذشته به این نتیجه رسیدند که این نوع آسیبها در MMA به شکل قابل توجهی از رشته های پربرخوردی مثل هاکی، فوتبال آمریکایی و حتی از رقابت های رشته های رزمی دیگری مثل بوکس و کیک بوکسینگ بالاتر است. این محققین همچون جمع کثیری از پزشکان کانادایی که چند سال قبل از دولت درخواست کرده بودند بخاطر آسیب زا بودن برگزاری رقابتهای حرفه ای MMA را ممنوع اعلام کند، فعالیت در این رقابتها را برای جوانان مضر دانسته اند.

این تحقیقات البته منتقدانی نیز دارد. جمعی از دست اندرکاران MMA معتقدند بررسی  تعدادی آمار و تماشای چند ویدئو را نمی توان تحقیقات علمی نامید. به اعتقاد آنها اگر رقابتهای MMA بصورت میدانی مورد بررسی قرار گیرد مشخص خواهد شد که آنقدرها هم خطرناک نیست. درواقع درصد بالایی از مسابقات MMA نه با ضربه به سر و ناک اوت که در مبارزات در خاک و با تکنیک های تسلیم به پایان می رسد و اینگونه نیست که در طول مبارزه سر و صورت حریف مداوم زیر ضربات مستقیم قرار داشته باشد. درعین حال این تحقیقات هم نکات مهمی را مد نظر قرار داده که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

برای مثال آنها به درستی به این نکته ظریف اشاره دارند که در رقابتهای بوکس و کیک بوکسینگ هنگامی که مبارز بر اثر یک ضربه تعادل خود را از دست داده و به زمین می افتد و به قول  معروف “ناک داون” می شود، یک زمان مشخص – مثلا شمارش داور تا عدد ۸- درنظر گرفته می شود و ورزشکار در این زمان فرصت دارد تا خودش را سرپا کند اما در رقابتهای MMA عملا چیزی به عنوان “ناک داون” وجود ندارد و هنگامی که مبارز بر اثر ضربه بروی زمین می افتد، بدون آنکه از هوشیاری کافی برای تصمیم به ادامه مبارزه برخوردار باشد-  درصورتی که داور متوجه این موضوع نشود – باز هم زیر ضربات متعدد دیگری قرار خواهد گرفت که این موضوع میزان احتمال آسیب های مغزی را بالا خواهد برد.

اگر نتایج تحقیقات مشابه هم این موضوع را تایید و درنهایت منجر به این شود که برخی از کشورها در مورد مجاز بودن برگزاری این رقابتها در کشورشان تجدیدنظر کنند، آنوقت شاید مسئولین رقابتهایی مثل UFC نیز مجاب شوند که باید در برخی از قوانینشان تجدیدنظر کنند.

* توجه به این نکته ضروری است که آنچه اشاره شد مربوط به رقابتهای حرفه ای MMA است نه تمرینات آن. تمرینات مرسوم MMA امروز درحال تبدیل شدن به یکی از پرطرفدار ترین تمرینات ورزشی جهت کسب آمادگی جسمانی و تناسب اندام است. بطور کلی در رشته های رزمی باید بین بخش تمرین و آموزش و بخش رقابت ها – خصوصا رقابتهای حرفه ای تفکیک قائل شد.

یک دیدگاه بر “MMA خطرناک ترین رشته ورزشی تشخیص داده شد
  1. بهراد گفت:

    ورزش بوکس خیلی خطرناک تر از ام ام ای است و من با ورزش خطرناک بوکس مخالفم.

  2. :/ گفت:

    منتظر نظر شما بودیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.