نوشابه های انرژی زا، نوشیدنی های ورزشی نیستند

برعکس نوشابه های “انرژی زا”، نوشابه های “ورزشی” در بازار ایران چندان شناخته شده نیستند. شاید به همین خاطر است که برخی این دو را با هم اشتباه می گیرند و تصور می کنند منظور از نوشابه های “ورزشی” همان نوشابه های “انرژی زا” است، درحالیکه این دو کاملا با هم متفاوتند.

sportsdrink

کار نوشابه های ورزشی جبران آب و الکترولیتهایی است که هنگام ورزش با تعرق از دست می دهید و نوشابه های انرژی زا به هیچ عنوان نمی توانند جایگزین این نوشیدنی ها باشند. حالا یکی از شرکتهای داخلی ظاهرا چند وقتی است که نوشابه های ورزشی با برند “پاوراید” Powerade را در داخل کشور تولید می کند. راست و دروغش پای خودشان اما اگر واقعا این محصول تحت لایسنس برند “پاوراید” که یکی از مشهورترین برندهای نوشابه های ورزشی در دنیا است تولید شده باشد، آنوقت یک گزینه خوب در دسترس ورزشکاران خواهد بود.  همانطور که شرکت های “کوکاکولا” و “پپسی کو” دو رقیب و سهم زیادی از بازار نوشیدنی های گازدار را در اختیار دارند، دو برند Powerade و Gatorade هم که اولی متعلق به شرکت کوکاکولا و دومی توسط پپسی تولید می شود، رقیب و سهم زیادی از بازار نوشیدنی های ورزشی دنیا را در اختیار دارند و همانطور که اشاره شد ظاهرا مدتی است که اولی در ایران هم تولید می شود.

البته برای بیشتر تمرینات معمول ورزشی نوشیدن همان آب معمولی کفایت می کند. استفاده از نوشابه های ورزشی معمولا برای تمرینات یا مسابقات استقامتی شدید که بیشتر از یک ساعت طول می کشند(مثل دوی ماراتن) و یا تمرین در هوای خیلی گرم که منجر به تعرق شدید می شود موضوعیت پیدا می کند. به هرحال اگر نوع فعالیت ورزشیتان استفاده از چنین نوشیدنی هایی را می طلبد حداقل استفاده از نوشیدنی های ورزشی را که حالا دیگر در دسترس هم هست با نوشابه های انرژی زا که مصرف آنها خصوصا حین تمرین اصلا توصیه نمی شود جایگزین کنید. قیمت این نوشابه ها هم به مراتب ارزان تر از نوشابه های انرژی زا و حدودا نصف قیمت برندهای موجود در بازار است.

مازیار عبداللهی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.